הסודות של עיצוב UI UX למערכות מורכבות

כשמערכת מורכבת פוגשת משתמש ממוצע – מי ינצח בקרב על הסבלנות?

דמיינו מערכת כל כך מתוחכמת, שיש לה יותר כפתורים מלוח בקרה של חללית, יותר אופציות מתפריט במסעדה איטלקית אותנטית, והיא מסוגלת לפתור כל בעיה – חוץ מהבעיה הכי גדולה: בני אדם. אנחנו, המשתמשים, נוטים להיות קצת עצלנים, קצת חסרי סבלנות והרבה פחות חכמים ממה שהיינו רוצים לחשוב על עצמנו. בדיוק כאן נכנס לתמונה עיצוב UX/UI מוצלח, כי מי שבאמת רוצה להשתמש במערכת מורכבת צריך קודם כל להבין איך עושים זאת בלי לשבור את המסך.

האתגר: איך לא לגרום למשתמש לנטוש תוך 7 שניות?

קחו נשימה עמוקה, כי התמונה קשה: על פי מחקרים, משתמש ממוצע מגיע עם כוונה טובה, אבל יאבד עניין במהירות דומה לזו של דג זהב עם בעיות קשב וריכוז. ברצינות – בתוך 7 שניות בלבד הוא מחליט אם להמשיך או לברוח. אז איך נשרוד בעולם שבו המשתמש חייב להתמצא במהירות בתוך מערכת מורכבת להפליא? אין כאן קסמים, רק עקרונות פשוטים, ברורים ובעיקר – מהנים לשימוש.

תחזיק רגע – למה בכלל לחוויה אכפת ממני?

כי חווית המשתמש – או בשמה הטרנדי UX – אכפת לה מכל דבר: מהרגשות שלך, מהתסכול שלך, מהחיוכים (או מהקללות) שאתה אומר כשאתה משתמש במערכת. מפתיע אותך? תחשוב כמה תסכול נחסך כשהמערכת עוצבה בצורה ידידותית, וכמה אינסוף תגובות זועמות בפייסבוק נמנעו בזכות המעצב החביב ההוא שהקל על החיים שלך בפעם האחרונה שפתחת אפליקציה מורכבת.

3 טעויות נפוצות שמעצבי UX/UI אוהבים לעשות (ואתה ממש שונא!)

  • להפיל הכול על משתמש הקצה: אתה מכיר את זה – לקוחות שאומרים לך: "יאללה, נעמיס הכול על המשתמש, הוא כבר יבין לבד". ובכן – הוא לא.
  • קיצור תהליכים (שלא צריך לקצר!): זריזות זה טוב, עד שזה הופך לקיצורי דרך שמשאירים את המשתמש מבולבל באמצע, מחפש כפתור חזור בכעס הולך וגובר.
  • הנחת ידע קודם: "מה, לא ברור כמה פשוט ללחוץ על הלוגו פעמיים, לגרור לצד ימין, ואז לעשות סווייפ מלמעלה למטה? כולם כבר יודעים את זה!" ספוילר – לא, הם לא.

"אבל רגע, איך אני הופך את המערכת שלי למעניינת, קלילה ואולי אפילו מהנה?" – 4 טיפים מגניבים למערכת נוחה באמת

1. חוק ה-3 קליקים המפורסם (המיתוס שהתברר כנכון!)

כן, כן, יש דבר כזה. משתמשים מוכנים לסלוח לך על הרבה דברים, אבל לא על 14 קליקים להסדרת פעולה פשוטה. הכלל: עד 3 קליקים לפעולה משמעותית וזהו, הידד – חילצת את המשתמש מהעומס המטורף.

2. הומור קליל (במידה, תירגע שם)

מערכות מורכבות הן רציניות מספיק. למה לא להפוך את הדברים הבסיסיים לקצת משעשעים? תוספת של מסכי "Oops" נחמדים במקום שגיאות מפחידות, משפטי המתנה חמודים כמו "אפילו התוכנה מתרגשת מהבקשה שלך" – המשתמש יודה לך (בשתיקה כמובן).

3. התמקדות מוחלטת במשימה אחת בכל פעם

מערכות מורכבות הן כמו קרקס של משימות ואנשים. אל תכניס את המשתמש לקרקס הזה. שקף לו רק דבר אחד בכל פעם, פשוט את הבלגן מסביב אפילו אם זה אומר עוד מסך או שניים. תאמין לנו, הוא יעדיף זאת.

4. ויזואליה מנצחת – עיצוב UI שאשכרה עושה חשק

האדם הוא יצור חזותי – עיצוב גרוע יכול להרוג את הסבלנות שלו לפני שהתחיל. תעצבו בצורה נקייה, אלגנטית, לא עמוסה. זכרו שהמשתמשים הם לא אנשי הייטק משועממים, ויש להם חיים מחוץ לתוכנה שלכם (לא נעים, אבל זו האמת).

5 שאלות שאנשים שואלים אותנו תמיד בנושא

  • באמת יש חשיבות כל כך גדולה ל-UX במערכות מורכבות?
    כן, בדיוק כמו שאתה לא רוצה לטייל ביער חשוך בלי פנס (או מדריך טוב).
  • אפשר למדוד יעילות של UX?
    ברור – אחוז נטישה, משובים, זמן ביצוע משימות ועוד אינספור כלים שמראים לך בדיוק איפה טעית (או צדקת!).
  • כמה מורכבות משתמש באמת יכול לסבול?
    זה תלוי בעיצוב. משתמשים יכולים להתמודד עם דברים מפתיעים כשאתה מקל עליהם, מחלק להם לוגיקה ועוזר להם בעזרת ויזואליות נעימה.
  • האם משתמשים מעריכים הומור?
    לגמרי. בתור בני אדם (כן, גם מפתחים הם בני אדם), בלי הגזמה, הם אוהבים קצת אנושיות בכל דבר שהם עושים.
  • כמה פעמים חייבים לבדוק UX של מערכת לפני השקתה?
    כמה שיותר. אם אתה לא יודע את התשובה לזה, כנראה שאתה צריך לבדוק שוב.

רגע, אז בסוף, מי באמת מנצח בקרב הזה?

האם המערכות מורכבות מדי? כנראה שלא. האם המשתמשים יותר מדי חסרי סבלנות? ובכן, זה לא עומד להשתנות בקרוב. בסופו של דבר, UX הוא זה שמכריע את הקרב: מתי יוצאת מערכת נוחה, מעניינת, ואפילו קצת מצחיקה, המנצח האמיתי הוא המשתמש – וכל פעם שהוא מנצח, גם אתה מנצח.

אז בפעם הבאה שאתה פותח גישה למערכת מורכבת חדשה, זכור להודות למעצב UX/UI שעשה אותה קצת פחות מייגעת, קצת יותר קלילה וקצת פחות מלחיצה. מגיע לו מחיאות כפיים (או לפחות איזה לייק נחמד בלינקדאין).

אוכל לאירועים דברים לבית טכנולוגיה יחסים כללי לימודים והשכלה פנאי וצרכנות רכבים ותחבורה
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
חוג שענות
אם אתה מחפש לבן נוער או אפילו לעצמך כמבוגר, חוג מעניין, המתמקד בתחום טכני, בדיוק, דקדוק, בסבלנות בידע...
קרא עוד »
יול 18, 2017
למי שירות פרסום מאמרים בתשלום יכול לעזור?
בשנים האחרונות, אנחנו יכולים לראות שינוי מעניין בעולם האינטרנט. לא עוד פרסום מאמרים שיווקיים באתרי...
קרא עוד »
יונ 20, 2017
נתיבים חדשניים לשיפור האינטימיות מעבר לאביזרים המסורתיים למבוגרים
השאיפה לחיי אהבה עשירים ומספקים יותר היא מסע שזוגות ויחידים רבים יוצאים אליו בראש ובלב פתוחים. מעבר...
קרא עוד »
יונ 13, 2024