ארבע עקרונות לחיזוק קשר הורה- מורה/ עדיאל זיוון, פסיכולוג ומחנך
קשר בין הורה למורה הוא כידוע גורם קריטי בטיפול מוצלח בתלמידים עם בעיות התנהגות. דא עקא, בהרבה מקרים הורים ומורים לא מצליחים לתקשר באופן יעיל ואף נגררים לעימותים מיותרים אחד עם השני שהמפסיד העיקרי בהם הוא התלמיד. להרחבה בנושא זה ניתן לקרוא בספריו הנפלאים של פרופ' חיים עומר.
בכל אופן, הנה ארבעה עקרונות פשוטים ופרקטיים שיעזרו למורים לנהל תקשורת מכבדת ויעילה עם הורים , לטובת התלמידים :
עקרון א' – 'אנחנו באותה הסירה' – בכל יחסך עם הורה, זכור, שניכם בסירה אחת. היעד שלכם משותף. עליכם לחתור לקראתו ביחד.
כשאתה משוחח עם הורה על בעיות התנהגות של תלמיד הקפד לשלב את המשפט הזה בשיח.
לדוגמא: 'חשבתי הרבה על איך נוכל לשפר את שיתוף הפעולה בינינו ובכך לקדם את מיכל למצב טוב יותר, גם לימודית וגם חברתית. ברור לי שאתה ואני נמצאים באותה סירה. אם נעבוד יחד נצליח להתקדם ולהתגבר על הקשיים'. פנייה שכזו ככל הנראה תגייס את ההורה לשיתוף פעולה.
עקרון ב' – 'כיבוד הריבונות' – כשם שההורה הוא הריבון בטריטוריה שלו (-הבית), כך המורה הוא הריבון בטריטוריה שלו (-הכיתה). אין לאף צד זכות להכתיב לשני כיצד לנהוג.
'כבוד' פירושו לקבל את הבחירות של השני ולא לכפות את דעתך עליו. לעיתים, מבלי משים, מורים כופים את עמדתם על הורים – " אתה חייב לקחת את הילד לאבחון" ; "הילד מוכרח לקחת ריטאלין" ; "כדאי שהילד יצא מהבית אחר הצהרים. הוא צריך לרכוש חברים חדשים" . כמובן שמסרים אלה צפויים לעורר התנגדות. בכל מסריך להורה זכור שהוא הריבון והאחראי על הילד בביתו. ניתן להמליץ על פעולות כאלה או אחרות אך לא להכתיב או לכפות.
עקרון ג' – פתיחות – עדכנו את כלל ההורים על אירועים חריגים המתרחשים בבי"ס ועל הצעדים הננקטים לגביהם.
הרבה מורים חוששים לעדכן הורים באירועים כאלה מחשש שיעוררו ביקורת ויחשפו נקודות חלשות של בית ספר. בפועל ההורים מעודכנים על ידי התלמידים, לרוב באופן מוטה וחמור יותר. כשבית ספר מעדכן הורים על אירועים חריגים שקרו הוא מגביר את מידת האמון שלהם בו ומעביר מסר של נכונות לשיפור ולתיקון.
עקרון ד' – הפרידו בין תיאור לפרשנות
"הילד התעצבן היום בכיתה בלי שום סיבה" ;"הילד הוא אגרסיבי"; "הילד מדהים". כל אלה משפטים המבטאים עמדה פרשנית-שיפוטית, כלומר, כזו שניתן להתווכח עליה. מסרים אלה צפויים לעורר התנגדות . לכן, כשמעבירים מסר להורה עדיף לעשות זאת באופן המתאר עובדות , שכן עם עובדות לא ניתן להתווכח.