מאיר ולנסקי (Meir Velenski) מסביר: איך התפתחה תרבות חיקויים כ"כ פופולארית בסין?
אין ישראלי וסביר להניח שאין אדם מערבי שלא מכיר את זה, הוא מגיע לחנות או דוכן בשוק, ומגלה מוצר שנראה אמיתי לחלוטין, כמו המקור של פירמה גדולה, אך אז מתברר לו שמדובר במוצר שהוא בעצם חיקוי לכל דבר, חיקוי סיני כמובן.
כמעט ואין מוצר בעולם שהסינים לא מחקים (יש שיטענו מזייפים, יש שיטענו מעתיקים), כל מוצר מערבי כבר זכה לחיקוי וזיוף סיני. זה נכון לגבי בגדים, תוכנות מחשב, מוצרי אלקטרוניקה, אפילו מודלים של אדריכלות מערביים הועתקו ואפשר למצוא בניינים מערביים בחוצות הערים בסין.
סין לא המציאה בכך שום דבר יש לומר, לפניה היו אלה ארה"ב, יפן, וכיום זו סין שביחד עם הודו מעתיקה ומחקה כל מה שהיא יכולה. אם מישהו רוצה ללמוד על כך לגבי העתיד, הרי שבעזרת החיקויים, סין סוללת את דרכה להיות מעצמה כלכלית גדולה יותר מאשר היא היום, שבעתיד גם תוביל את העולם בייצור מקורי של מוצרים מתחומים שונים.
כאן אנחנו מגיעים לנקודה החשובה, מדוע תרבות החיקויים והזיופים כל כך נפוצה בסין. אפשר למצוא לכך מספר הסברים, שכל אחד מהם בנפרד מתקבל על הדעת, ובוודאי כאשר כולם מצטרפים ביחד.
ראשית, החיקויים נובעים מהעובדה שקשה מאוד לקהל המקומי לרכוש את המוצר המקורי. מאחר ורוב הציבור הסיני לא משתכר שכר גבוה, אז הוא לא יכול להרשות לעצמו נעלי נייק מקוריות. יש מי שמבין את זה, ויוצר עבורו נעלי נייק מזויפות. הייצור זול יותר, המחיר נמוך יותר, ומי שרוכש יכול להאמין שיש לו נעלי נייק מקוריות.
שנית, הממשלה הסינית לא מעוניינת תמיד לאכוף את זה, כי תרבות החיקויים והזיופים מכניסה לה כסף, בזמן שאם היא תעצור את זה, לא בטוח שיהיו אופציות אחרות שיכניסו לה כסף.
שלוש, יש גורמים רבים שמרוויחים בדרך, לא בהכרח גורמים חוקיים אך הם נהנים מזה, אין להם אפשרות ליהנות מרווח דומה אם הם ימכרו מוצרים אמיתיים. לכן הם ממשיכים בחיקוי ובזיוף.
ארבע, לא רק בסין אנשים קונים את זה, אנחנו יכולים לראות חיקויים שנוצרים בסין ונמכרים בכל העולם. כל עוד יש ביקוש, יהיה מי שיציע.
חמש, אם נרצה להיות אופטימיים, אזי שהשלב הבא הוא לקחת את החיקוי וללמוד ממנו כיצד לייצר מוצר חדש לגמרי. זה ייקח זמן, אך ככה לומדים לייצר מוצרים חדשים ולא מועתקים.