קלפים טיפוליים
בשנים האחרונות, אנחנו יכולים לראות שימוש הולך וגובר באמצעים שונים בעת טיפולים פסיכולוגיים וכן בעת אבחונים שונים, בין אם זה כשמדובר באבחונים לילדים, בני נוער, מבוגרים, הורים וכדומה. הרעיון הוא, לא להשתמש רק בשיטות טיפול סטנדרטיות, רגילות, קרי שיחות אחד על אחד, אלא מעבר זה, מתוך הנחה הגיונית, שיהיה יותר קל למטפל להגיע עם המטופל למקומות שונים, לא דווקא דרך מלל אלא דרך אותם אמצעים.
דוגמא טובה הם קלפים טיפוליים, קלפים אשר נמכרים בחנויות ספרים שונות וכן אפשר למצוא אותם במסגרות חינוכיות, פסיכולוגיות ואחרות. הרעיון של קלפים טיפוליים הוא, לשבת עם המטפל, ולהציג בפניו את אותם קלפים ולנסות לראות מה הוא חושב, להקשיב מה הוא אומר, מה כל קלף מעורר אצלו, לבצע חיבורים שונים בין הקלפים לבין העבר או המציאות שלו ועוד.
כאן המקום להדגיש, שימוש בקלפים טיפולים יכול להיות מאוד יעיל, כל עוד יודעים כיצד להשתמש בהם וכל עוד יודעים כיצד לבנות תסריט בצורה נכונה. אין היגיון לעבוד עם קלפים טיפוליים מבלי לייצר תשתית נכונה עם המטופל, להכיר אותו, להבין את הסיבה מדוע הוא הגיע אלינו, עם מה הוא מתמודד, וכיצד הקלפים יכולים לעזור, אם בכלל הם יכולים.
נקודה נוספת שצריך לזכור היא, אם אנחנו בוחרים להשתמש בקלפים טיפוליים, אנחנו צריכים לדעת עם מי אנחנו עושים את זה ובאיזו צורה. כלומר, יש הבדל בין להשתמש בקלפים כאלה עם ילדים לבין מבוגרים, יש הבדל בין לבחור ולהשתמש בקלפים כאלה על מנת להגיע לתובנות מסוימות או על מנת לייצר תהליך, יש הבדל בין עבודה עם ילדים או מבוגרים מתוך כוונה לאבחן באיזה מצב הם, אם הם מתאימים לבצע דבר כזה או אחר, לבין שימוש במסגרת תהליך כולל של טיפול, כחלק משיחות ועוד דברים שמשתמשים בהם.
לפני סיום נדגיש, אנחנו יכולים למצוא מגוון רחב של קלפים, חשוב לדעת מה מתאים, וכמובן עלינו ללמוד היטב את מהות השימוש בקלפים, מה כל קלף אומר וכיצד מחברים את כולם לסיפור אחד בו נוכל להשתמש.