לימוד אותיות לילדים
צורות של אותיות מופשטות אינן דבר של מה בכך לילדים הקטנים. הם לומדים את העולם דרך הצורות שהם נתקלים בהן ובכך מכירים את הסביבה. ברור להם מה עושים עם מוצרי מזון ובעלי חיים, רהיטים וצעצועים, אבל מהו תפקידה של אות קשה להם להבין. יש לתרגם להם את המופשטות של אותיות לצלילים שאותם יוכלו ללמוד ולזכור. את הקשר שבין אותיות ולצלילים ולתפקידן בתוך מילה כתובה, משפט כתוב וספר של ממש מקנים להם לאט לאט תוך כדי הגדילה וההתפתחות שלהם. בגלל זה מקריאים להם סיפורים רבים מספרים שבהם הם רואים את צורת האותיות. כך הם מבינים את הקשר שבין המילה המדוברת והשפה לבין העבודה שיש סמלים מיוחדים לכל מילה ולכל אות. זהו הבסיס החיוני של כל הליך לימוד אותיות לילדים.
כיצד ילדים לומדים לקרוא?
בשנים האחרונות יש שיטות לא מעטות שמנסות ללמד ילדים לקרוא מגיל צעיר מאוד, ולא תמיד כאשר המוח שלהם התפתח דיו והוא מוכן לקלוט את צורת האותיות הזאת ולהבין מהו תפקידן. אנשים שמלמדים פעוטות של ממש לקרוא עושים זאת באופן פרטני ואינדיבידואלי לפי מה שהם לומדים מהסביבה כך שלא תמיד הליך הלמידה הזה מוכתר בהצלחה. לילדים יש יכולות קוגניטיביות שונות בכל שלב בחיים, וכל אחד מהם שונה ביכולת התפיסה שלהם של לימוד אותיות לילדים. לא פעם קורה שניסיון ללמד ילדים נתקל בתגובות של חוסר רצון או חוסר הבנה, והתסכול של הילד והמבוגר שמנסה ללמד אותו גדל.
לימוד בזמן המתאים
לימוד אותיות חל רק בזמן המתאים לכך, ומשום כך משתדלים ללמד ילדים רק בכיתה א', בזמן שברור שרובם יכולים כבר בגיל שש להבין מה רוצים מהם. בגיל זה הם יכולים לקלוט פחות או יותר את התפקיד המופשט של האותיות ולהבין מה רוצים מהם כאשר מגישים להם טקסט. יש להם מטלה מאוד נכבדת בלימוד הצורות המופשטות של האותיות, הקווים והעיקולים, הישרים והעיגולים שכולם מרכיבים צורה שיש לה צליל ברור שמשתנה עם כל תנועה והיא גם זאת שמרכיבה מילים שלמות וטקסטים ארוכים. צריך סבלנות וצריך לעודד כל ילד בלימוד בקצב שלו.