שלילת רישיון באילו מקרים?

אין ספק שהעונש העיקרי המושת בבתי המשפט לתעבורה הנו שלילת רשיון הנהיגה, חייבים להודות שעונש זה הינו אפקטיבי לחלוטין וכי נהג נורמטיבי שרישיונו נשלל יחשוב פעמיים אם לחזור על חוויה מפוקפקת של שלילת רישיון והזדקקות לחסדי התחבורה הציבורית במדינתנו.
השאלה עולה, באילו מקרים ישנה סבירות גבוהה ביותר שבית המשפט ישלול את רישיונו של נהג ?
פסילות המינימום הקבועות בחוק:
החוק קובע מספר עבירות אשר אם בגינן יורשע נהג הרי יישלל רישיונו לתקופות מינימליות.
למשל פסילה מינימלית ל-2 חודשים תושת בין היתר על נהג שעבר עבירת מהירות מופרזת מעל מהירות מסוימת, או אי מתן זכות קדימה על פי תמרור, אם הורשע בעבירה זו בשנתיים אחרונות.
פסילה מינימלית ל-3 חודשים תושת בין היתר על נהג שעבר עבירת תעבורה או עבירה אחרת הנובעת מנהיגת רכב שגרמה לתאונת דרכים בה נחבל אדם חבלה של ממש.
אך לא רק במקרה של תאונה ישנה החובה לפסול את הרישיון ל-3 חודשים, חובה זו קיימת למשל גם במקרה של נהיגה ללא רישיון נהיגה או עקיפה מסוכנת ועוד עבירות שהחוק מייחס להם חומרה.
3 חודשי פסילה הינו גם העונש שמשרד הרישוי משית על נהגים אשר צברו 36 נקודות בגין עבירות קודמות.
אם הורשע אדם על עבירה מן העבירות המפורטות בתוספת הראשונה או השניה לפקודת התעבורה, נניח אי ציות לתמרור בנושא, שגרמה לתאונת דרכים ובה נחבל אדם חבלה של ממש ובשתי השנים שקדמו לאותה עבירה כבר הורשע כאמור, דינו – בנוסף לכל עונש אחר – פסילה מקבל או מהחזיק רשיון נהיגה לתקופה שלא תפחת משנה אחת; אולם רשאי בית המשפט בנסיבות מיוחדות שיפרש בפסק הדין, להורות על פסילה לתקופה קצרה יותר.
חשוב לזכור שהעונש על נהיגה בשכרות הינו שנתיים ימים פסילה מינימלית. 3 שנים פסילה מינימלית יושתו על נהג שהורשע בגרימת מוות בנהיגה רשלנות.
10 שנות פסילה יושתו על נהג שהורשע בהרשעות חוזרות בשלל עבירות כגון, נהיגה בשכרות , הפקרה או נהיגה בזמן פסילה.
חשוב לציין כי רק בית המשפט מוסמך להורות על פסילה לצמיתות, למשל במקרה של תאונת דרכים עם תוצאות קטלניות.
יש לשים לב שהסעיפים בפקודת התעבורה המחייבים ענישה מינימלית אינם מונים עבירות תנועה רבות, כגון נהיגה במהירות מופרזת והענישה בגין עבירות אלה מסורה באופן מלא לשופט על פי נסיבות המקרה והנאשם.
אבל…או מה באותיות הקטנות:
שאלה מעניינת הנה האם אכן זה המצב בשטח, האם פסילות החובה המרובות ביותר אכן מושתות בפועל על ציבור הנהגים המורשעים בהם, ובכן התשובה אינה פשוטה.
התשובה לשאלה זו תלויה בגורמים רבים, כעקרון היא חיובית, אך לא בכל מקרה, על מנת לבחון את הכללים האמורים ביחס למקרה ספציפי ראוי להתייעץ עם עו"ד אלי אנושי – שופט תעבורה בדימוס. אשר לו ניסיון רב בייצוג נהגים בכלל עבירות התעבורה.
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
עו"ד אלי אנושי – שופט תעבורה בדימוס – עורך דין תעבורה.