חישוב שיטת הנקודות בעבירות תנועה
משרד התחבורה מנהלת שיטת ניקוד בלי כל קשר למשטרה האוכפת את עבירות התנועה השונות. משרד התחבורה פועל על מנת להעניש נהגים ולתקן את דרכם של אלו העוברים עברות חמורות על הכביש בכמויות גבוהות ובאופן שיטתי.
אנשים רבים לא ממש מודעים לדבר והם סבורים שכל העונש על עבירות התנועה אלו הם קנסות, פסילות או פסילות על תנאי, פסילות בפועל וכדומה. למעשה כל העברות הללו צוברות נקודות חובה לנהג ואף מוטלים עליו אמצעי תיקון על מנת למחוק את אותם הנקודות שהצטברו לרעתו. התיקונים יהיו בדרך כלל – קורסים בנהיגה נכונה עם מבחן בסופם. מבחן עיוני בנהיגה, מבחן מעשי בנהיגה, ובמקרים חמורים יותר – פסילת רישיון ובדיקות רפואיות במכון הרישוי.
מה הן עקרונות השיטה לחישוב הנקודות?
קיימות 5 דרגות חומרה שונות לעבירות התנועה והן נעות בין 2 נקודות ל- 10. ישנה טבלת ניקוד שקובעת מה יהיה הניקוד לכל עבירת תנועה.
לדוגמא על חוסר רישיון ברכב הניקוד יהיה 6.
נהיגה ללא רישיון נהיגה – 8 נקודות.
הרשעה בעבירה שגרמה לחבלה – 8 נקודות.
נהיגה בקלות ראש – 6 נקודות.
נהיגה מתוך שכרות – 10 נקודות
נהיגה באור אדום – 10 נקודות.
התחלת נסיעה באור צהוב – 8 נקודות.
וכן על זה הדרך…
הנקודות אותן צבר הנהג הן תקפות בדרך כלל מיום ביצוע העבירה ועד שנתיים בערך, תלוי במספר הנקודות. במקרים מסוימים הם יישארו בתוקף עד ארבע שנים. למעשה כל עוד הנהג לא יתקן את התיקונים המוטלים עליו יישארו אותן הנקודות בתוקף.
העונש על צבירת נקודות
על פי מספר הנקודות שצבר הנהג, יוטל עליו התיקון. יש נהגים שיזומנו להדרכה בנהיגה נכונה ולמבחן סיום אחריו. לאחר שנתיים ימחקו הנקודות. יש כאלה שיזומנו בנוסף להדרכה של נהיגה נכונה גם לקורס ייעודי שיכלול גם מבחן, יש את אלו ש'הצליחו' לצבור מספר נקודות גבוה במיוחד, אלה יפסידו את רישיונם והוא ייפסל לפרק זמן תלוי בין שלושה חודשים, תשעה חודשים או יותר ויהיה עליהם לעבור שוב מבחן תיאוריה, להיבחן שוב במבחן נהיגה מעשי ולחדש את כל הבדיקות הרפואיות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.
כאשר נהג רואה סיבה לערער על ההחלטה של משרד הרישוי, מומלץ שיפנה אל עורך דין מומחה לדיני תעבורה על מנת לנסות להקל על הגזירה…