סמיטריילר או פול טריילר מה באמת ההבדל ביניהם
סמיטריילר ופול טריילר: מי המלך האמיתי של הכביש?
אם יצא לך לראות עבודות בכבישים, בטח שמת לב לכלים הענקיים האלה שגורמים לפקק אינסופי בדיוק כשאתה ממש (אבל ממש) ממהר לעבודה. היית בטוח שמדובר בסתם משאיות ענק מוזרות, אבל למעשה יש כאן קרב אמיתי על הכביש בין שתי מפלצות מתכת: סמיטריילר ופול טריילר. רגע, רגע – אל תברח! הנה העניין: חשוב להבין מה מבדל את שתי הגרסאות האלה, כי זה באמת יעניין אותך (נו, סיכון קטן לקחת, לא?). אז למה סמיטריילר נקרא 'סמי' ולמה הפול טריילר חושב שהוא כוכב על?
מפלצת 1: הסמיטריילר – חצי כוכב או אגדת כביש אמיתית?
בוא נתחיל עם השאלה הכי חשובה שהפריעה לך בלילה האחרון בזמן שהסמיטריילר דהר ליד הבית שלך ב-03:00 לפנות בוקר: מה לעזאזל הופך אותו דווקא לחצי (סמי)? ובכן, התשובה לא דרמטית כמו שאנחנו רוצים, אבל היא דווקא מעניינת. סמיטריילר מקבל את השם שלו כי הוא ללא ציר קדמי ועומד רק "למחצה" על גלגלים משלו. כך בעצם, החלק הקדמי שלו נתמך כולו על הגורר של המשאית. במילים פשוטות: סמיטריילר בלי המשאית מקדימה זה כמו טלפון בלי סוללה (או כמו מתכנת בלי קפה בבוקר – פשוט לא עובד!).
3 עובדות מוזרות שכנראה לא ידעת על כל סמיטריילר שעובר לך ליד הבית:
- לא תמיד באותו אורך: הסמיטריילרים מגיעים במגוון אורכים, והם יכולים להגיע ליותר מ-16 מטר! כמעט אוטובוס שלם… בלי המסכים עם הזמר בחזית.
- מחוברים ומנותקים בקלות: דרוש רק מפעיל אחד מיומן (ואולי גברת קלילה בשם משיכה של ידית קטנה), והופה! הסמיטריילר מתנתק מהרכב הגורר כמו קסם.
- חסכוני בדלק? יחסית לאחיו ה'פול טריילר', הוא מתברך בחיסכון נאה בצריכת דלק כי משקל הגורר והנגרר בעצם מתפזרים באופן יעיל יותר.
מפלצת 2: הפול טריילר – עצמאי בשטח או סתם משחק אותה?
כאן מגיע בן הדוד שמתנשא מעט מלמעלה, עם גלגלים קדמיים ואחוריים וניתן לחבר (או לנתק) אותו למשאית בכל רגע שתרצה. במילים אחרות: פול טריילר הוא כמו רווק מאושר שאומר "תודה, אבל לא חייב" להצעות חיבור תמידיות.
2 סיבות שגורמות לפול טריילר להרגיש שהוא "הכי בעולם":
- יציבות ותמרונים קלים יותר: בזכות הגלגלים מקדימה ומאחור, הוא יותר יציב ועושה פחות "דרמה" בפניות חדות. נהגי סמיטריילר תמיד יקנאו בקלילות שלו בסיבובים (ויגידו בבוז שזה סתם ארבעה גלגלים עודפים).
- יכולות נשיאה שונות מעט: פול טריילר מאפשר דינמיות ונוחות בטעינה ופריקה במיוחד למטענים שונים ומשונים. סתם תחשוב על כמות הפיצוחים שאתה יכול להעמיס עליו ביום העצמאות הבא!
אז מה בעצם עדיף, סמיטריילר או פול טריילר?
הגענו לשאלה הגדולה מכולן – מה עדיף לבחור לתמרון קשוח בכביש הישראלי הפקוק והצפוף? ובכן ידידי, כמו שאתה בטח מבין, התשובה היא המעצבנת והקלאסית של "זה תלוי". (כן, בדיוק כמו בתמיכה הטכנית כשאתה שואל למה האינטרנט איטי). לכל אחד יתרונות וחסרונות.
- לסמיטריילר: יתרון בחיסכון בדלק, אורך ועומס הנשיאה, אבל פחות ידידותי בתמרונים צפופים ובפינות חדות.
- לפול טריילר: יתרון בתמרונים, יציבות ונוחות בהעמסה ופריקה, אבל קצת "רעב" יותר לדלק והעלויות שלו יכולות להיות יקרות יותר בתחזוקה.
5 שאלות ששאלת את עצמך בסתר (ואנחנו מספקים לך פתרון עכשיו!):
- מותר לנהוג במשאית סמיטריילר עם רישיון רגיל? ממש לא, חברים. תצטרכו רישיון נהיגה ספציפי וכמה שיעורי נהיגה טובים (ותקווה שמורה הנהיגה יישאר רגוע).
- כמה שוקל סמיטריילר ממוצע? הוא יכול להגיע למשקל מקסימלי של 32–34 טון תלוי בגרסה ובחיקוי הבורקסים שאתם מעלים עליו.
- איזה מהם מזהם יותר? באופן כללי, פול טריילר צורך מעט יותר דלק, ולכן פולט יותר מזהמי אוויר.
- אבל רגע, איזה מהם יקר יותר לקנייה? פול טריילר בדרך כלל יעלה לכם קצת יותר בגלל תוספת צירים וגלגלים משלו.
- מה עושים כשרוצים לנתק סמיטריילר? פשוט מושכים ידית קטנה, אבל וודאו שהטריילר נשען על רגלי התמך שלו לפני שאתם עושים זאת (אחרת, זה סיפור שיכול להגיע לחדשות).
הגענו לסיום המסע – אז מה למדנו על כבישי הענק?
ההבדלים בין סמיטריילר לפול טריילר יכולים להיראות קטנים וזניחים, אבל עכשיו אתם יודעים את האמת שמאחוריהם. בפעם הבאה שאתם נתקעים מאחורי מפלצת מתכת ענקית בכביש, לפחות תוכלו לדעת איזו מפלצת זו בדיוק ולספר זאת לחברים בגאווה (או סתם לנופף לנהג שנאבק שם עם הסיבוב). והכי חשוב, המשיכו לנהוג בזהירות, לא משנה מי נמצא לפניכם – סמיטריילר עצום, פול טריילר או סתם קטנוע של השליח של הפיצה שהזמנתם לפני שעה.