מה זה coolant level low ואיך פותרים את זה
Coolant Level Low?! האור הקטן שיכול להפוך לדרמה גדולה
כולנו מכירים את הרגע הזה: אתה שקוע בנהיגה ברכב שלך, נהנה מ"מוזיקת הבוקר הטובה בעולם" או מנסה לנהל שיחות טלפון חשובות (כלומר שיחות עם אמא שלך על מה לאכול הערב), וכשהכל נראה מושלם לפתע נדלקת לך מנורה קטנה ומבולבלת בלוח השעונים: "Coolant Level Low". עכשיו, אם אתם כמוני, כנראה תהיתם – מה בכלל אומר coolant ולמה לעזאזל הוא ב-level נמוך? והאם יש משהו חשוב יותר לעשות חוץ מלאכול סנדביץ' ולשלוח תמונה של האור המוזר הזה לחבר המכונאי?
קודם כל, מה זה Coolant והאם אפשר לשתות את זה?
אז לפני שנצלול לעומק המנוע והנוזלים, בואו נרגיע מראש: לא, אל תשתו את זה – זה לא טעים, ובכלל לא בריא לגוף!
אבל ברצינות: ה-Coolant הוא נוזל הקירור של המנוע. התפקיד שלו פשוט יחסית אבל חשוב מאוד – הוא דואג למנוע שלכם שלא יתחמם יתר על המידה, מפזר את החום ומונע מהמנוע להפוך למכונת פופקורן לוהטת בשיא הפקק באיילון (ולא, זו לא דרך להכין חטיפים בשעת עומס!). הנוזל הזה הוא בעיקר מים שמכילים חומר כימי מיוחד (אנטי-פריז) שתפקידו לשפר את העמידות בפני טמפרטורות קיצוניות, למנוע חלודה ולשמור על המנוע בריא ושמח לאורך זמן.
4 סיבות מפחידות (קצת) לכך שה-Coolant Level Low נדלק לכם דווקא עכשיו
- דליפה קטנה (אך מעצבנת!) – כן חברים, הרכב שלכם לא הפך להיות עצלן פתאומי והתעייף. לרוב מדובר בדליפה איטית של נוזל קירור מצינור או חלק פנימי. הצצה קטנה מתחת לרכב יכולה לעזור לבדוק האם יש כתמים ירקרקים-ורודים-כחולים (אל תדאגו, המנוע שלכם לא מצייר בשעות הפנאי).
- פקק רופף קצת מדי – נשמע מצחיק, נכון? אבל לפעמים הפקק של מיכל נוזל הקירור לא סגור טוב או קצת ישן, והנוזל פשוט מתנדף לאיטו.
- משאבת מים עייפה – מדובר במשאבה שתפקידה לסובב את הנוזל במערכת. אם היא החליטה לצאת לפנסיה מוקדמת, זה יכול לגרום לחימום ייתר ונוזל הקירור עלול להתדלדל.
- סתם חיישן בהתקף היסטריה! – נכון, לפעמים החיישן פשוט החליט שהוא צריך תשומת לב מיידית והוא צועק לשווא. זוכרים את הפעם ההיא שאתם צעקתם "זאב זאב!" כדי לקבל תשומת לב? (אל תכחישו!) זה אותו עיקרון בדיוק, רק בחלק מכני נטול רגשות.
ומה אני אמור לעשות עם כל המידע המוזר הזה?
שאלה מצוינת! קודם כל, לא להיבהל. בדיוק כמו שלא רצתם לבית חולים כשהייתה לכם שריטה קטנה מאימוני הכדורגל, גם כאן לא צריך להילחץ יתר על המידה אבל כן להתייחס ברצינות:
- עצרו בצד כשהרכב קר ובדקו בזהירות את מפלס הנוזל.
- אין מספיק נוזל? מלאו את הנוזל המתאים (כמו שכתוב בספר הרכב, ובבקשה לא מיץ פטל).
- אם הנוזל מתדלדל מהר או שהנורה חוזרת להתעקש, תקפצו לכוס קפה עם מוסכניק שאתם סומכים עליו.
"ברצינות, מה קורה אם נתעלם מהבעיה הזאת?" – 3 סיוטים נפוצים שאתם פשוט לא רוצים לפגוש
- התחממות יתר (Overheating) של המנוע – המנוע מתחמם, הרכב עוצר באמצע שום מקום, ואתם עומדים בשולי הדרך ומקבלים מבטים משועשעים מנהגים שעוברים לידכם.
- פגיעה משמעותית (ויקרה) בראש המנוע – כשהעניינים ממש מסלימים, אתם יכולים למצוא את עצמכם עם נזק יקר וכואב במיוחד. והארנק שלכם לא הולך ליהנות מזה בכלל.
- טיול חוויתי בגרר העירוני – נסיעה בגרר אולי יכולה להיות קוריוז נחמד לספר לחברים, אבל זו חוויה שכדאי לוותר עליה, בוודאי אם אתם בדרך לחגיגה חשובה או פגישה עסקית חשובה.
הפינה המגניבה: שאלות ותשובות על Coolant Level Low שבטח רציתם לשאול (אבל קצת התביישתם)
- האם אפשר לערבב נוזל קירור ירוק עם כחול? – רצוי שלא. ערבוב יכול להפחית מהיעילות וליצור בעיות בלתי צפויות.
- האם מים רגילים יכולים לעזור במקרה חירום? – בטווח קצר כן, אבל לא כהמלצה קבועה!
- האם מנורה נדלקת אומרת תמיד בעיה גדולה? – לא תמיד, אך שווה לבדוק תמיד!
- יש מצב שהאזהרה של ה-coolant סתם נלחצה מלחץ נפשי של הרכב? – זהירות! רכבים אין להם עדיין רגשות, אז כנראה פחות לחץ נפשי.
- כמה עולה בדרך כלל תיקון של דליפת קירור קלה? – משתנה מאוד ויכול לעלות בין כמה מאות בודדות עד סביב אלף ₪ ומעלה. אל תנסו לנחש לבד, קחו הצעת מחיר מקצועית.
סיכום (כיפי אבל חשוב מאוד!) – אף פעם אל תתנו לנורה הדולקת הזו לנצח אתכם
הנורות הקטנות הללו דולקות ברכב שלנו מדי פעם כדי להזכיר לנו שנהיגה אחראית ומושכלת היא הדרך הטובה ביותר לשמור על שלום הרכב והארנק שלנו. אז אל תהיו אלה שמתעלמים מהבעיה ומסתבכים, אלא אלה שמתמודדים איתה בידיעה שכמעט כל בעיה יכולה להפוך בקלות ל"סיפור מצחיק" בהמשך. ועכשיו, אחרי שלמדתם מהו Coolant, אני ממליץ לבדוק מידי פעם את המפלס, ואם הכל טוב – לחזור בסטייל לשגרת הנהיגה ולסנדביצ'ים הטעימים שבטח כבר פספסתם. סעו בזהירות ובהנאה!