מהו טווח הבלימה התקני ואיך הוא מציל חיים
כמה רחוק הרכב שלי יעצור אחרי שאבלום? כל מה שאתם באמת צריכים לדעת על טווח בלימה תקני (בלי להירדם על ההגה)
סיטואציה מוכרת לכל נהג: אתם נוסעים רגוע, נהנים מהמוזיקה, ואז פתאום הילד של השכן – זה עם הקורקינט החשמלי והחיוך המעצבן – מחליט לבדוק אם הוא באמת בלתי פגיע. אתם לוחצים על הברקס בכל הכוח ותוהים אם הרכב שלכם יצטרך 2 או 20 מטר לעצור לגמרי. אז חבר'ה, הגיע הזמן לשים את הקלפים על השולחן (או לפחות על הדשבורד) – טווח בלימה תקני, מה זה אומר בעצם? למה זה אמור לעניין אתכם? ואיך אפשר לוודא שהטווח של הרכב שלכם באמת סביר? אנחנו הולכים לצלול פנימה, חגרו חגורות!
מעצור ראשון: מה זה בכלל טווח בלימה תקני (ולמה זה נשמע כמו משהו שהמורה לתיאוריה המציאה)?
טווח בלימה תקני הוא פשוט המונח החביב שאומר לכם כמה רחוק הרכב שלכם מתקדם מהרגע בו לחצתם בנחישות על דוושת המעצור ועד שהרכב החליט סופית לעצור במקום. זה נשמע פשוט, אה? אם כן, צר לי לבאס – יש לנו כמה וכמה משתנים שמשפיעים על הטווח הזה.
- מהירות הרכב: לא, אין הפתעות. ככל שאתם נוסעים מהר יותר, הבלימה תיקח יותר מטרים וזמן. הגיוני? ברור.
- מצב הצמיגים שלכם: כן, אתם שם מאחור – אלו שדוחים החלפת צמיג מאז הבחירות הקודמות – זה הזמן להודות שיש לזה מחיר.
- מזג אוויר, תנאי כביש וסוג הכביש: לא כיף לבלום בכביש רטוב או בכביש מהסוג שנסלל כשעוד היינו אתכם ביסודי.
- מצב תקינות הבלמים: כי כולנו מכירים את הרגע בו המכונאי אומר "קצת נשחקו המעצורים" ואנחנו אומרים "יהיה בסדר, לא?" (מבזק: כנראה לא).
רגע של אמת: אז איזה מספרים אנחנו צפויים לראות?
כאן חבויים כמה מספרים מעניינים שיפילו לכם את הלסת (או לפחות ישכנעו אתכם לעצור טיפה קודם בפעם הבאה שאתם רואים רמזור אדום):
- במהירות עירונית טיפוסית (50 קמ"ש), טווח בלימה תקין ממוצע של רכב במצב מצוין יהיה בערך 12-14 מטר.
- במהירות בין-עירונית (90 קמ"ש), הטווח כבר קופץ בקטע לא הגיוני ל-40-45 מטר! כן, כמעט חצי מגרש כדורגל.
- ומה קורה ב-120 קמ"ש? הכפילו וקבלו לפחות כ-80 מטר ומעלה. כן, עכשיו אתם תבינו למה פקקים זה לא תמיד רע.
מה יכול לגרום לטווח הבלימה שלכם לגדול בהפתעה (רמז: אתם אשמים ב-90%)?
1. צמיגים שקורצים לכם "החלף אותי בבקשה? פריטי פליז?"
צמיג שחוק הוא לא רק מסוכן בקיץ, הוא פשוט אסון טבע בחורף. צמיגים שחוקים מאריכים את טווח הבלימה בצורה דרמתית והופכים את העצירה להרבה יותר מותחת (ולא בקטע טוב).
2. בלמים שאומרים "קשה יש רק בלחם, ואני מעדיף להיות קרואסון חמאה"
רפידות בלם שחוקות, נוזל בלם שלא הוחלף מאז ימי הרצל, מערכות "ABS" לא תקינות – כולם מתכונים בטוחים להגדלת טווח הבלימה ויצירת דרמה מיותרת בחייכם.
3. "רק הודעה בוואטסאפ", "אירוע בפייסבוק" או "איך זה שהסרטון בטיקטוק בדיוק התחיל?" (או בתרגום: הסחת דעת!)
זמן תגובה ארוך שלכם הוא עוד פקטור מרכזי מאוד בהגדלת טווח הבלימה. אם לקח לכם שנייה וחצי נוספת (כי בדיוק קבלתם לייק מאח של הבן דוד של אמא) הרכב שלכם יסע עוד כ-40 מטר ב-100 קמ"ש לפני שתלחצו על הברקס. לא מגניב, חבל על הצבע.
מבחן בזק! שאלות ותשובות חשובות (ובקיצור, למי שהתעצל לקרוא הכל):
- האם ABS מקצר את טווח הבלימה? לא בהכרח, אבל הוא כן מאפשר לכם שליטה טובה יותר על ההגה בזמן בלימת פתע.
- האם צמיגים זולים משפיעים על בלימה? חד משמעית כן. חבר'ה, אל תתקמצנו דווקא כאן.
- מה הזמן הממוצע מרגע הלחיצה ועד הרכב נעצר? תלוי במהירות, אבל במהירות בינונית עירונית – בין שנייה לשתי שניות וחצי בדרך כלל.
- החול של חוף הים נחשב כביש חלקלק? כן, אידיאלי לפריסבי, בעייתי במיוחד לבלימה.
- מתי להחליף רפידות בלמים? ההמלצה היא כל 20-30 אלף ק"מ, אבל כדאי להקשיב למכונאי שלכם לפני שהבלמים יצעקו לעזרה.
אז בשורה התחתונה – האם אנחנו נסתדר?
אתם לא באמת צריכים לזכור בעל-פה מספרים ארוכים ומשמימים, אבל כדאי להפנים עיקרון פשוט: טווח בלימה תקין הוא חשוב (בדיוק כמו שלא תצאו מהבית בלי תחתונים, פשוט מנומס לעשות). הקפידו לבדוק בקביעות את מצב הצמיגים, תחזקו את המעצורים, הימנעו מהסחות דעת (באמת שאנחנו לא כאלה מעניינים באינסטגרם!) ותשאירו לכם תמיד כמה מטרים אקסטרה של זהירות על הכביש. אחרי הכול, אתם לא רוצים לפגוש מקרוב את הילד של השכן, נכון?