למה הרכב לא נוסע רוורס ומה אפשר לעשות
רגע לפני שאתם מזמינים מנוף: מה עושים כשהרכב מסרב לנסוע רוורס?
תארו לעצמכם בוקר מושלם: קפה טרי ביד אחת, סנדוויץ' טעים בשנייה. אתם נכנסים לאוטו, מפעילים את המוזיקה האהובה עליכם ופשוט מחכים להתחיל את היום בדרך רגועה ונינוחה. ועכשיו, ברגע של אושר צרוף – אתם בדיוק מסובבים את ההגה לשמאל, מכניסים את הגיר להילוך אחורי ו… רגע, למה הרכב עדיין עומד במקום?
"רוורס, אדוני הרכב. בבקשה רוורס," אתם מבקשים בקול חלוש. אך הרכב בשלו: מתקדם קדימה בלבד, כמו נער מתבגר שמורד בהורים.
3 סיבות נפוצות שהרכב שלכם מחליט פתאום להתמרד
1. זה הכל עניין של גיר, או: האם תיבת ההילוכים שלכם עומדת בפני פרידה כואבת?
אין ספק, "גיר" זו אחת מהמילים שהכי מפחידות נהגים ישראלים. ועל אחת כמה וכמה כשהוא מחליט להתאמן עליו בהילוך אחורי. תאמינו או לא, הגיר שלכם יכול להיות גיבור גדול כשמדובר בנסיעה קדימה, אבל ממש פחדן בירידות לאחור. תיבת ההילוכים של הרכב – בין אם היא אוטומטית או ידנית – יכולה לפתח כמה בעיות יצירתיות שהופכות את הנסיעה ברוורס לבלתי אפשרית:
- דיסקות שחוקות או שבורות בגיר האוטומטי.
- כבל הילוכים קרוע או משוחרר.
- תקלות בשסתומי לחץ שמסרבים פשוט "לתקשר" עם ההילוך האחורי (היי, גם בגיר יש זוגיות!).
2. אולי זה בכלל מפלס השמן – האם לגיר שלכם יש "יובש"?
תתפלאו, אבל לפעמים זו לא בעיה דרמטית בגיר. זה יכול להיות פשוט כמו השמן האדום הקסום הזה שלא שמתם לב אליו זמן רב מדי. שמן גיר נמוך או מלוכלך גורם לתיבת ההילוכים להפוך לסרבנית, עצבנית ואפילו עצלנית בכל הקשור להילוך האחורי.
- בדקו אם מפלס השמן נמוך.
- האם השמן עכור או שחור? כדאי לחשוב על החלפה דחופה.
3. לפעמים זו אשמתו של המוח (של הרכב, כמובן) – מחשב הרכב השתגע או סתם לא התחיל את היום?
היום, בעידן המחשבים והמערכות הדיגיטליות, גם לרכבים יש "ימים כאלה". בדיוק כמו שהלפטופ או הסמארטפון שלכם יכולים להתנהג מוזר, כך גם מחשב הרכב (ECU). תקלה במחשב עלולה לגרום לרכב לסרב לנסוע רוורס – במיוחד אם אתם נהגים של רכב מודרני שמצויד בטכנולוגיה מורכבת יותר מאשר חללית נאס"א.
- איתחול מחדש של המערכת (או כמו שהמכונאי שלכם אומר: תוציא ותכניס מחדש וזה יעבוד).
- בדיקה במוסך לאיתור תקלות במחשב הרכב.
מה לא לעשות כשהרכב שלכם "מפסיק לשתף פעולה?" – 4 טיפים שימנעו נזק נוסף
- לא להיכנס ללחץ: נכון, קל להגיד וקשה לבצע, אבל פאניקה לא תגרום לו לנסוע רוורס.
- לא להפעיל כוח פיזי: אל תנסו בכוח להכניס את ידית ההילוכים או לבעוט בגלגלים – זה לא הסרט "מהיר ועצבני".
- לא להתעקש לנסוע קדימה-אחורה במטרה "לשחרר" את הגיר: במקרה הזה, אתם לא גיבורי סרט מתח ואקשן, ואתם עלולים רק להחמיר את הבעיה.
- לא להתעלם מהבעיה: אולי עוד אפשר לחיות קצת ללא נסיעה אחורה, אבל מה תעשו כשתצטרכו לפרק ולהרגיז חצי מהרחוב בכל פעם?
שאלות שעלולות להטריד אתכם ממש עכשיו (עם תשובות מנחמות)
- האם אפשר פשוט להמשיך לנסוע קדימה עד שהבעיה תחלוף מעצמה?
האמת הכואבת: לא ממש. התעלמות תהפוך בעיה קטנטנה לסיפור גדול (וארנק קטן יותר). - כמה יעלה לתקן את הרכב?
תלוי מאוד בתקלה – יכול להיות דבר מינורי של כמה מאות שקלים, או חגיגה של ממש. - האם להחליף גיר או לתקן?
קודם כל כדאי לבדוק תיקון. גיר חדש יגרום לחשבון הבנק שלכם לנסוע אחורה הרבה יותר מהר מהאוטו.
איך יוצאים מזה בשלום, בלי לפרק את הכיס?
אז קודם כל – נשמו עמוק, שתו עוד שלוק מהקפה הקר (הוא כבר בטח התקרר), ודברו עם מכונאי שאתם בוטחים בו.
לפעמים זו רק בעיית שמן גיר זולה וקלה לתיקון, ולפעמים (ממש מבאס להודות בזה) קצת יותר מורכב. בכל מקרה, אל תחכו שזה ייעלם לבד. בעיות בעולם הטכני נוטות רק להחמיר אם נותנים להם יותר מדי נשימות עצמיות.
לסיכום: אז מה למדנו היום, ידידי הנהגים?
כל רכב יכול לחוות רגעים של מרד נעורים, במיוחד כשמדובר בהילוך רוורס משל היה ילד מפונק שמסרב לצאת מחדרו כדי להכיר את הסבתא מהצפון. במקום להתעצבן, לצעוק, או להפוך לרגע ל"מאסטר מכונאי", הכי טוב זה פשוט לבדוק קצת את השמן, להרגיע את מחשב הרכב, ואם כל זה לא עוזר – לתת למומחה של ממש להיכנס לפעולה.
ואל דאגה, אחרי כמה ימים כל הסיפור יהפוך לבדיחה האהובה עליכם בארוחת שישי.