למה הרכב לא נוסע ב D ומה לעשות עכשיו
הרכב לא נוסע ב-D? אל תזמינו עדיין גרר – כל מה שאתם חייבים לדעת (וגם דברים שאתם מתים לדעת ולא העזתם לשאול)
התסריט הבא מוכר כמעט לכולם: אתם נכנסים בבוקר לרכב, מניעים, מעבירים להילוך D (באנגלית Drive, בעברית: "יאללה זוז כבר!") ו…נאדה, כלום, גורנישט. הרכב לא זז. אתם לוחצים שוב על הגז, מודדים שוב ושוב את לחץ הדם, צועקים קצת על ההגה – ועדיין, אין תגובה. השאלה הראשונה שעולה בראשכם היא כנראה: "האם זו נקמת הרכב כי לא שטפתי אותו כבר חודשיים וחצי?" התשובה הקצרה היא: כנראה שלא. התשובה הארוכה? טוב ששאלתם. תכינו כוס קפה ותשבו בנחת, כי עומד להיות מעניין פה למדי.
סיבה מספר 1: "הלו, שכחת אותי!" – בעיית תיבת ההילוכים האוטומטית
נתחיל עם החשוד המיידי, הגיבור המתוחכם אך השקט של סיפורנו: תיבת ההילוכים האוטומטית. לא, היא לא מחפשת להשפיל אתכם בפומבי (לפחות לא ברוב המקרים). לרוב מדובר בבעיה פשוטה של מחסור בנוזל הילוכים או פילטר סתום. לא כזה סיפור, אבל כן סיבה טובה לבקר במוסך לפני שהמצב מחמיר.
כמה שאלות בוערות בנושא:
- שאלה: כל כמה זמן צריכים להחליף שמן גיר?
תשובה: בעיקרון, כל 60-90 אלף ק"מ זה הזמן האופטימלי, אבל לפעמים אם הרכב שלכם מתנהג כמו מתבגר עצבני אולי צריך לבדוק מוקדם יותר. - שאלה: שמן גיר ישן יכול לגרום לנזק רציני?
תשובה: בהחלט כן, שמן ישן וסמיך מדי עלול לגרום לבלאי רציני בתיבת ההילוכים ובכל זאת עדיף להחליף אותו בזמן מאשר להחליף את כל האוטו בדגם חדש רק כי מישהו שכח להחליף שמן בזמן.
סיבה מספר 2: דוושת הבלם והבלבול הטכנולוגי – האם זו בכלל אשמתכם?
נראה אם אתם מזהים את הסיטואציה הבאה: אתם יושבים ברכב, הכל תקין והאוטו לא זז. בדיקה מהירה מגלה: אופס, שכחתם לשחרר את בלם היד (כן, קרה לכולנו, ואנחנו עדיין בחיים לספר על זה). נראה לכם פאתטי? תתפלאו, ישנם רכבים חדשים עם בלם חנייה אלקטרוני שעלולים לבלוט בסירוב עיקש לזוז, אם קצת התבלבלתם בלחיצת הכפתורים.
- טיפ מנצח לחיים: לפני שאתם מתקשרים לגרר ומביכים את עצמכם, ודאו שבלם היד משוחרר. גם מומחי טכנולוגיה בינלאומיים נפלו בזה, רק אומר.
סיבה מספר 3: הגיר מת עליכם. רגע, זה בכלל ייתכן?
לפעמים את כל האשמה הגיע הזמן להפנות דווקא לטכנולוגיה המתקדמת מדי של תיבת ההילוכים עצמה. תקלות אלקטרוניות שונות – סולונואידים תקועים, מחשבי גיר שהתחרפנו או חיישנים ששובתים בשיא – הן עניין נפוץ במכוניות מודרניות.
שאלות נפוצות:
- שאלה: זה יקר לתקן גיר אוטומטי?
תשובה: לפעמים כן, אבל הרבה פעמים מדובר בעלויות סבירות – תלוי בסוג התקלה. בואו נגיד ככה: טרם שמעתם על פקיד בנק שאיבד את הבית כי הוא תיקן גיר של מאזדה. - שאלה: אפשר לנסוע גם בלי לתקן?
תשובה: כן אפשר, אפשר גם ללכת במדבר בלי מים – השאלה היא עד מתי תחזיקו מעמד וכמה כסף יעלה לכם לגרור את האוטו ממושב מרוחק בערבה אל ביתכם שבמרכז.
סיבה מספר 4: הקונספירציה של התקלות הקטנות – הגיע הזמן שתכירו אותן!
אם עד עכשיו אף אחד לא פתר לכם את התעלומה, אוסף המוזרויות הבא בטוח ידהים אתכם:
- מתח מצבר נמוך מדי: מצבר עייף מסוגל להפעיל את האוטו, המיזוג והרדיוקס, אבל לא לתת מספיק כוח לתיבת ההילוכים. איזה עולם מוזר, הא?
- תקלה בכבל העברת ההילוכים: לפעמים הבעיה הכי מגוחכת היא הטכנית ביותר – הכבל מנותק או רופף. תנו הצצה מתחת למכסה המנוע, ותראו אם משהו נראה לכם מוזר.
- חיישן פדל בלם תקול: מכוניות מודרניות מתוכנתות לא לזוז בלי ללחוץ על דוושת הבלם. חיישן בעייתי עלול לגרום לרכב להיות "עקשן" במיוחד בבוקר.
רגע של סיכום מרגש: למה לכם להוביל את האוטו למוסך, ולא לתהום?
הנה מה שחשוב לכם לזכור: רכב שלא נוסע ב-D אינו סוף העולם (לפחות לא הפעם), והוא בהחלט רחוק מלהיות סיבה לייאוש קיומי או מכירה בהולה של הרכב. רוב הבעיות שהזכרנו ניתנות לפתרון במוסך סטנדרטי ואיכותי במהירות ובעלות די סבירה. השלב הראשון הוא להבין שלא תמיד אתם צריכים לגרור את הרכב (והכבוד שלכם) בחזרה הביתה. עצירה, נשימה עמוקה, בדיקה קטנה ושיחת טלפון למישהו מנוסה (כן, זה יכול להיות אבא, מוסכניק חוש הומור או אפילו גוגל בכבודו ובעצמו) יכולים לחסוך המון כאבי ראש. ואם כל זה לא עוזר – תמיד נשאר האוטובוס, אופניים חשמליים או – לא נעים לומר זאת – הליכה ברגל. כן, גם זאת אפשרות, וחוץ מזה, אומרים שזה גם בריא.
אז בפעם הבאה שה-D יתקע אתכם בלי התראה מוקדמת, אל תילחצו! תזכרו, לפעמים הכי טוב לקחת את החיים ברוורס – העיקר שההומור יישאר ב-Drive.