האם דוחות משטרה מהווים הרתעה יעילה נגד נהגים סוררים?
בכל מה שקשור לבטיחות בדרכים, קיים ויכוח שנמשך כבר מספר עשורים על הקשר בין חלוקה של דוחות משטרה לנהגים שלכאורה עברו על החוק, לבין האפקטיביות של הדוחות הללו בכל מה שקשור להקטנת תאונות הדרכים. הרציונל מאחורי חלוקת הדוחות של המשטרה הוא הרי כדלקמן: המטרה היא להרתיע את הנהגים הללו שעלולים לסכן חיי אדם כולל את חייהם שלהם עצמם. קבלת הדוח ותשלום הקנס (ולעתים אפילו שלילת הרישיון באופן זמני) מבהירים לנהג כי עליו להיזהר יותר, ועל ידי יצירת ההרתעה הזו – מונעים נזק חמור יותר של פגיעה בחיי אדם. אך האם זה עובד? ואילו מנגנונים פסיכולוגיים עובדים כאן?
להבין את מערך השיקולים
- ממה הנהג מפחד? – כשאנו באים לבחון את האפקטיביות של דוחות משטרה עלינו לשאול את עצמנו ממה בעצם מפחד יותר הנהג כתוצאה מהעבירה שהוא עושה. האם הוא פוחד שהוא עלול לגרום לתאונת דרכים, או שהוא פוחד מהדוח שהוא עלול לקבל? ככל הנראה רוב הנהגים לפחות בינם לבין עצמם יודו שהם יותר פוחדים לקבל את הדוח מאשר לעבור תאונה. מדוע? פשוט כי הסיכוי לקבלת דוח הוא הרבה יותר גבוה, וזו חוויה שרבים מאתנו מכירים. השאלה היא האם מכאן "מתוך שלא לשמה בא לשמה" – מתוך החשש הפסיכולוגי של הנהג לקבל דוח, תיווצר התניה מספיק חזקה שתלמד את הנהג לנהוג לפי החוק – וכך גם מונעים תאונות דרכים.
- יש קשר בין השניים – עוד שאלה חשובה שעולה היא באופן כללי על הקשר בין חלוקה של דוחות משטרה להקטנת תאונות הדרכים. יש מחקרים שטעונים כך או אחרת, אבל ככל הנראה יש קשר בין השניים. למשל במדינת ישראל בשנת 2014, במקומות שבהם עמדו ניידות משטרה וחילקו דוחות – אפשר היה לראות שהייתה מהירות נהיגה נמוכה יותר בממוצע בטווח שבין חמישה לעשרה קילומטרים לקטע הכביש. כלומר – הנהגים למדו להאט יותר ולשמור על כללי התנועה במקום בגלל החשש מדוח.
- התנהלות ליד משטרה – גם לאפליקציות הנהיגה יש תפקיד חשוב בכך, במיוחד אפליקציות חברתיות כמו וייז. הרי האפליקציות הללו מתריעות לנהג האם יש ניידת של משטרה בסביבה מה שאומר שיש סיכוי גבוה יותר לקבל דוחות משטרה. כתוצאה מכך נהגים אכן מחליטים להאט את קצב הנהיגה שלהם (אפילו אם הוא היה חוקי מלכתחילה!) והם נעשים ערניים יותר למתרחש על הכביש. מכאן שאם הנהג יודע כי צופים בו ויש גורם של אכיפת החוק שעוקב אחריו – הוא משנה את ההתנהלות שלו.
אז מה זה אומר?
התוצאות הן לא בהכרח חד משמעיות. צריך לזכור שהרבה מהתאונות הקטלניות בישראל היו של נהגים שעברו על החוק בצורה חזקה כל כך – ששום דוח משטרתי כנראה לא היה עוזר למנוע את המצב הזה. עם זאת, ככל הנראה למשטרה ולדוחות כן יש תפקיד בהקטנת תאונות הדרכים ויש להיות ערניים למצב המיוחד הזה.