איפה ממלאים שמן מנוע ואיך עושים את זה נכון
איפה ממלאים שמן מנוע? (ואיך לא להרוס את האוטו בדרך)
כולנו היינו שם: אתם יושבים ברכב, נוסעים לכם בכיף, ואז משום מקום מופיעה הנורה הקטנה הזו עם סימן השמן שמתחיל להבהב באגרסיביות מחוצפת משהו. "נראה לך הגיוני לעצור אותי דווקא עכשיו?", אתם שואלים אותה (ולא, היא לא עונה). לפני שאתם לוקחים פטיש כדי לטפל נחרצות בנושא – בואו נעצור רגע. החדשות הטובות הן שבשביל למלא שמן מנוע אתם לא צריכים להיות מהנדסי NASA. החדשות הפחות טובות? אם תעשו את זה לא נכון, אתם עלולים בסוף לשבת בצד הכביש ולנהל שיחות עומק עם גרריסט בשם מוטי.
מצאת את הפקק הצהוב? כי שם מתחיל הקסם
קודם כל תנשמו עמוק ופתחו את מכסה המנוע (אם הוא לא נפתח, אתם בבעיה קצת יותר רצינית). כעת, הסתכלו היטב. בדרך כלל, מקום המילוי יהיה פקק קטן בצבע צהוב או שחור, בעל סימון של מיכל שמן — לא, לא הטיפה הזו שיש לכם ליד הווישרים, אלא מיכל שעליו יהיה כתוב לעיתים קרובות "Engine Oil". אם מצאתם – ברכות! המשך הדרך הולך להיות קליל כמו פוסט של חתולים באינסטגרם. לא בטוחים עדיין? המשיכו לקרוא.
איך נדע כמה שמן חסר? שיטת המקל הבדוק (דקה וחצי עבודה, מבטיח)
לפני שאתם יוצקים את השמן כאילו הייתם שפים איטלקיים שמוסיפים שמן זית לפסטה, כדאי לבדוק קודם כל כמה שמן חסר בדיוק:
- הוציאו את המדיד (מקל מתכת ארוך)
- נגבו אותו טוב עם נייר או סמרטוט נקי (מומלץ לא החולצה הכי אהובה עליכם)
- החזירו אותו פנימה שוב והוציאו – ועכשיו שימו לב לפס המקסימום והפס של המינימום.
- אם השמן בין שני הפסים? מצוין, זהו יום המזל שלכם. אפשר לסגור ולחזור לריב עם ווייז.
- אם לא מגיע למינימום? זה הזמן לשלוף את בקבוק השמן ולהתחיל בפעולה.
השמן הנכון: למה כל כך חשוב לעשות Match מושלם (ולא כמו בטינדר)
בואו נעצור שנייה: לא כל שמן הולך טוב עם כל מנוע. כמו שלא תוכלו פשוט להכניס קולה במקום שמן זית בסלט שלכם (אלא אם כן אתם בני 6), כך גם מנועים אוהבים יחס מיוחד:
- בדקו בספר הרכב או במדבקה מתחת למכסה המנוע איזה סוג שמן מתאים למנוע שלכם (5W30? 10W40?)
- קונים את השמן? שימו לב לתקן המצוין ולדרישות היצרן.
- ועצה קצרה מהחיים עצמם: אל תתרגשו מהבקבוקים היפים ומיתוג אקזוטי – האיכות והסוג חשובים יותר מהאריזה המרשימה!
"שאלה מהחבר'ה": מותר לערבב שמן מסוגים שונים?
שאלה מעולה, חבר דמיוני שלי שקורא כרגע את המאמר. התשובה היא כזו: בעיקרון, כדאי מאד להימנע מערבוב סוגים וסמיכויות שמן שונות. נכון, המנוע שלכם לא מתפוצץ במגע אחד עם סוג שמן אחר, אבל ערבוב קבוע עלול לפגוע ביעילות המנוע לאורך זמן. ספויילר: עולה הרבה פחות להשקיע בשמן מתאים מאשר במוסך לתקן אחר כך בעיות מנוע רציניות.
להוסיף שמן נכון: כך עושים את זה ב-4 שלבים (בלי להרגיש פדיחות)
- שלב 1: פתחו את הפקק בזהירות והניחו בצד (אל תשימו במיקומים מוזרים כי אתם תשכחו איפה שמתם אותו)
- שלב 2: מוזגים שמן בעדינות, בקצב איטי ורגוע. זה לא סכו"ם חד פעמי של פיקניק, היו מנומסים אל המנוע שלכם!
- שלב 3: בדיקת מפלס חוזרת עם המדיד לאימות שלא עברתם את קו המקסימום
- שלב 4: סוגרים היטב את הפקק! (סופר חשוב, תאמינו לי שהמנוע שלכם לא אוהב להתיז שמן לוהט לכל עבר)
4 טעויות נפוצות שאתם (כמעט בטוח) עושים ואיך נימנע מהן?
- מילוי יתר: טעות קלאסית. עודף שמן לא עוזר יותר למנוע ולפעמים ממש מזיק. אנחנו רוצים מנוע משומן – לא לשחות בשמן!
- שמן לא נכון: קודם כבר הזכרנו. אל תתעצלו, בדקו מה מתאים.
- מדידה לא נכונה: חייבים להמתין כמה דקות לאחר כיבוי, כדי לתת למנוע ולשמן להירגע ולהיספג כמו שצריך.
- התעלמות מנורית האזהרה: הנורה נדלקה? יש לזה סיבה – המנוע שלכם שובב, אבל לא משקר.
שאלות שאולי עלו לכם בראש (או שאולי לא, אבל אני עונה בכל מקרה)
- כל כמה זמן כדאי לבדוק את השמן? פעם בחודש או לפני כל נסיעה ארוכה.
- יש תאריך תפוגה לשמן מנוע? כן, בדרך כלל כ-3 עד 5 שנים מהייצור (אבל במילא תחסלו את הבקבוק לפני).
- אפשר להוסיף שמן כשהרכב חם? מומלץ לחכות שהרכב יתקרר קצת, כדי לקבל מדידה מדויקת.
- אפשר להשתיק את הנורה של השמן? אפשר, אבל בבקשה אל תעשו זאת! הנורה חבר, לא אויב!
- כמה שמן מנוע האוטו שלי בדרך כלל צריך? רוב המכוניות הפרטיות מכילות בין 3 ל- 5 ליטרים, אבל שוב: בודקים בספר הרכב.
לסיכום – קצת מודעות והרבה היגיון בריא
למלא שמן מנוע זו הוצאה שולית לעומת הנזק שיכול להיגרם אם הדבר מתבצע בצורה לא נכונה. אז בפעם הבאה שהנורה מתעקשת להאיר ולדרוש תשומת לב, במקום לקלל אותה או להעמיד פנים שאתם לא רואים אותה – עצרו בצד הדרך, תבדקו בנחת, השקו את המנוע שלכם כמו שתשקו קקטוס אהוב, וכך תחסכו לעצמכם המון כאב ראש – והרבה כסף למוסכניקים, שלפעמים מתרגלים מהר מאוד לאהבה שלנו אליהם ולכרטיס האשראי שלנו… נסיעה נעימה!