איך לבצע כיוון פרונט נכון ולחסוך בהוצאות רכב
הרכב מושך ימינה? שמאלה? או שפשוט החלטתם לבדוק אם אתם נוהגים עקום?
בואו נדבר רגע אמת – כאשר אנחנו הולכים למוסך, בדרך כלל אנחנו יודעים פחות או יותר מה צריך לעשות. השמן נגמר? מחליפים. הגלגל פנצ'ר? מתקנים. אבל מה לעזאזל זה "כיוון פרונט", והאם המוסכניק שוב מנסה לעבוד עלינו באנגלית טכנית בזמן שאנחנו מהנהנים במבוכה?
אז לפני שאתם שוב מתבלבלים, נכנסים לחרדות ושולפים כרטיסי אשראי בייאוש – קחו רגע נשימה עמוקה. לא באתי להסביר לכם על אינטגרלים של זוויות הגלגלים, אבל אני מבטיח לכם שכשתסיימו את המאמר הזה, גם תנשמו לרווחה וגם תחסכו הרבה עצבים וכסף.
למה בכלל הרכב שלכם "מושך" לצדדים? (רמז: הוא לא מתגעגע לחניה של השכנים)
אז הנה המצב – אתם נוסעים בכיף על הכביש המהיר, החלון פתוח מעט, רדיו מנגן את המוזיקה שאתם אוהבים, ופתאום אתם קולטים, רגע, למה אני מסתובב קלות לצד ימין למרות שאני מחזיק את ההגה ישר? לפני שאתם מחפשים הסברים רוחניים או תיאוריות קונספירציה (כן, גם אתכם, חובבי "חייזרים חוטפי רכב"), תדעו שברוב המקרים הבעיה מגיעה מכיוון פרונט לא תקין.
אבל רגע, מה גורם לכיוון פרונט להיות משובש מלכתחילה?
- הכבישים שלנו: מהמורות, בורות, באמפרים ממזריים וקרבות של חניה במרכז תל אביב – כולם יכולים לפגוע בזווית הגלגל.
- שחיקת חלקים מכנית: פשוט מדובר בחיים – הכול נשחק, גם האהבה וגם המתלים של הגלגלים.
- תאונה או מכה חזקה בגלגל: הקפיצו לכם את המכונית על המדרכה או נשקו לבטון בגינה הציבורית? סבא שלי היה אומר: "ברוך הבא, כיוון פרונט חדש".
3 סימנים שצועקים לכם – "אתם חייבים כיוון פרונט!" (וסימן אחד מוזר שבחיים לא חשבתם עליו)
אתם ספונטניים ורוצים להיות בטוחים שאתם באמת צריכים כיוון פרונט? הנה כמה סימנים ברורים שאומרים לכם – כן!
- הרכב נוטה הצידה: אף על פי שאתם בטוחים (יחסית) שאתם נוהגים ישר? תאשימו את הגלגלים, לא את עצמכם.
- שחיקה לא אחידה של הצמיגים: אם גיליתם שהצמיג הימני שלכם נראה כמו פרדי קרוגר שיחק איתו, כנראה שאתם צריכים כיוון פרונט מזמן.
- ההגה שלכם רועד או "מסתובב" ביד שלכם: עזבו שטויות על רוחות רפאים – זה זועק לסידור זוויות!
- הסימן המוזר – תשומת לב הכלב: אם הכלב שלכם פתאום מושך לצד אחד ברכב, אולי הוא לא מבולבל – אולי הוא פשוט מרגיש שמשהו לא תקין בשיווי המשקל של הרכב. (כן כן, לא הוכח מדעית, אל תצטטו אותי בשיחות דינר.)
איך בעצם עושים כיוון פרונט במוסך בלי לצאת פראייר?
טוב, אז בואו רגע נהיה פרקטיים. איך עובד התהליך הזה במציאות?
- בדיקה ראשונית: אתם מגיעים עם הרכב למוסך, והוא עולה על מתקן מיוחד עם מדידות לייזר (כן, זה נשמע כמו משהו מנאס"א, אבל זה באמת עובד!).
- כיוון זוויות הגלגלים: זווית קמבר, קאסטור וטואו. רגע רגע, אל תברחו – פשוט מדובר בזוויות שונות בין הגלגלים לכביש. בדרך כלל מספיק כיוון קטן מאוד כדי לחזור לנהוג ישר יותר משרים בליל בחירות.
- בדיקת נסיעת מבחן: הטכנאי לוקח את הרכב לסיבוב קצר לראות שהכול באמת הסתדר.
בדרך כלל, התהליך אורך כחצי שעה עד שעה, וזה ממש לא תהליך יקר שהולך לרוקן את הארנק שלכם לגמרי. ולא, אם הציעו לכם לעשות כיוון פרונט בט"ו בשבט – אין מבצע מיוחד, פשוט מזל!
זמן לשאלות ותשובות מהירות (כן, גם השאלה שאתם מתביישים לשאול)
1. כל כמה זמן צריך לבצע כיוון פרונט?
ברוב המקרים מומלץ לבצע בדיקה כל שנה או לאחר 20,000 ק"מ. יצאתם למלחמה בכבישי ישראל? כנראה קצת פחות.
2. אפשר לנסוע בלי לשלם כסף על כיוון פרונט?
אפשר גם לנסוע עם עין אחת עצומה. לא מומלץ ולא שווה לסכן את הצמיגים היקרים שלכם.
3. כיוון פרונט – אפשר לעשות לבד?
למעט גאוני מכונאות עם ציוד מתאים וזמן פנוי – עזבו, בחייכם, תנו למוסכניקים לעבוד.
4. מה ההבדל בין איזון גלגלים לכיוון פרונט?
איזון גלגלים מתמקד ברטט ורעד במהירות גבוהה, כיוון פרונט מתייחס לזווית שהגלגל עושה יחסית לכביש ולרכב שלכם.
5. זו שאלה קצת מביכה… אני עדיין לא בטוח מה בדיוק קורה שם למטה, שם בגלגלים…
תרגיש בנוח – רוב האנשים לא יודעים. פשוט במילים קצרות: דמיינו שהגלגלים צריכים לעמוד מאוזנים בקו אחד ברור על הקרקע. כיוון של הגלגלים בגובה הסנטימטר הכי קטן משנה הכל. וזה הכל הסיפור.
מה למדנו? (או במילים אחרות – תכל'ס, למה הגעתם עד לפה?)
בסוף, כיוון פרונט הוא באמת לא קסם ולא איזה סוד חשוך של בעלי המוסכים. סביר להניח שעכשיו אתם יודעים יותר על זה מאשר 90% מהנהגים מסביבכם. אז מתי שתחושו שהרכב מציק לכם על הכביש או שהכלב מתעקש להתמקם לצד אחד של האוטו באופן חשוד (באמת שלא המצאתי את זה), יש סיכוי טוב שאתם צריכים כיוון פרונט.
אל תחכו שהצמיגים שלכם יתחילו ליילל – התרופה פשוטה, זולה וכשזה יהיה מאחוריכם, תרצו לתת לסטרינג נשיקה וללחוש לו באוזן: "אני מבטיח להקשיב לך להבא!". טוב נו, אולי לא הלחישה הזו בדיוק.