איך יודעים אם חסר שמן גיר ברכב שלך
איך בדיוק יודעים אם חסר לכם שמן גיר ואיך מצילים את הרכב שלכם בזמן?
קרה לכם פעם שהמכונית התחילה פתאום לגמגם קצת ברמזור ואמרתם לה בנימוס 'היי מותק, מה קורה פה'? ובכן, גם אם אתם לא מתדלקים ב"היי מותק", ייתכן מאוד שהבעיה שלכם נמצאת דווקא בשמן הגיר. שמן גיר, הידוע לכולנו כמשהו מסתורי שקורה שם למטה איפשהו מתחת למכסה המנוע – הוא אחד מאלו שהכי קל לפספס את חשיבותם. הבעיה? כמו דייט לא מוצלח בטינדר, כשמבינים את הטעות, לרוב זה כבר מאוחר מידי.
3 סימני אזהרה ברורים – או: "למה האוטו שלי קופץ כמו צפרדע על אספרסו?"
שיוט חלק ואוטומטי זה חלום של כולנו. אבל כמו כל דבר חלומי אחר (כולל השנ"צ המושלם), כשיש בעיות בשמן הגיר, מתחילים להרגיש את זה. אבל איך מרגישים בדיוק? הנה 3 סימנים ברורים שחסר לכם שמן גיר ושאתם חייבים לבדוק את זה בהקדם!
- העברות הילוכים רועשות או קופצניות: זוכרים את אותו חבר מהצבא שמעולם לא ידע להתארגן בזמן והיה ממהר ומסתבך תמיד ברגע האחרון? ככה גם הגיר שלכם מתנהג כשאין מספיק שמן. הוא נתקע בין ההילוכים וגורם לקפיצות לא כיפיות בכלל בזמן נהיגה.
- ריח שרוף: אם הרכב שלכם מתחיל להפיץ ניחוח עדין של טוסט שרוף דווקא כשאתם לא מכינים צנימים, אולי הגיע הזמן לבדוק את שמן הגיר. הריח השרוף מעיד על התחממות יתר וחיכוך מוגבר, בדרך כלל בגלל ששמן הגיר כבר לא מספק את ההגנה והקרירות הנדרשים לפעולה תקינה.
- הופעת כתמי שמן מתחת לרכב: סימני השמן שאתם רואים על הרצפה אינם שרידים מפיקניק לילי של חבורת חתולים רעבים. אם הנוזל אדמדם או חום כהה ובעל מרקם שומני, ייתכן שזה ”החבר" שלנו שמן הגיר שמנסה לספר לכם שיש בעיה.
למה בכלל צריך את השמן המוזר הזה ולמה אי אפשר לשים פשוט חומוס במקום?
טוב, תראו – עם כל הכבוד לחומוס, במקרה הזה חייבים להישאר עם השמן המקצועי. שמן גיר הוא הרבה מעבר לנוזל שמונע חיכוך; הוא דואג לקירור המערכת, לאיטום והרחקת לכלוך ומזהמים. במילים אחרות, הוא כמו התבלין הסודי של סבתא – נראה מיותר, אבל אי אפשר בלעדיו.
שאלות נפוצות ומעט הומוריסטיות בנושא שמן הגיר שלכם
- כמה פעמים צריך להחליף שמן גיר באמת?
ברוב המכוניות מומלץ להחליף בין 60,000 ל-100,000 ק"מ. אבל היי, אתם מוזמנים לעשות את זה קצת לפני שהמוסכניק אומר "נו, מה עשית לי פה?". - מה צבעו האמיתי של שמן הגיר?
טרי הוא אדמדם וצלול, משומש הופך לחום כהה ועכור כמו קפה פילטר שנשכח שבוע במשרד. - אפשר למלא לבד או חייבים מוסך?
אפשר לבד אם אתם מהאמיצים. רוב האנשים מעדיפים לתת למקצוענים כדי לא למצוא את עצמם עם הפנים בתוך המנוע ואמירות כמו "זה ואני? מה פתאום, מישהו אחר שם את האטם הזה הפוך…". - כמה זה דחוף לבדוק את זה?
בכנות, כדאי לטפל מיד, אלא אם כן אתם אוהבים הפתעות די יקרות במקום הלא צפוי והכי פחות סימפטי, נגיד באמצע כביש החוף ביום שישי בצהריים. - האם יש רכבים שלא צריכים כלל שמן גיר?
אם הרכב שלכם אפילו קצת מתקדם אוטומטית או ידנית (ואין לכם איזו טסלה עם תפיסת עולם מיוחדת), הוא ידרוש שמן גיר. נקודה.
אוקיי הבנתי, אני חייב לבדוק שמן גיר. איך עושים את זה בקלות ובלי להיכנס לפאניקה?
מזל שאתם שואלים! בשביל לבדוק את מפלס שמן הגיר, קודם כל ודאו שהמנוע פועל, הרכב במצב סרק (Park) ומתאים לבדיקה לפי הוראות היצרן. אחר כך:
- פותחים את מכסה המנוע (כן, החלק הקדמי שכתוב עליו את שם החברה).
- מוצאים את המדיד של שמן הגיר (לרוב מסומן בצבע אדום או צהוב – רק שלא תמשכו את זה של השמן מנוע כי אז הלכתם צעד אחורה).
- מנקים, מחזירים למדיד, מוציאים שוב ו-בום! קוראים את המפלס. חסר? מוסיפים בעדינות את השמן המתאים בלבד.
אם כל זה מרגיש לכם כמו חיים מסובכים, לא סטרימינג פשוט כמו נטפליקס, יש מוסכניק שיתרגש מאוד לעזור לכם. וזה בסדר ללכת אליו, לקבל קפה שחור בינוני ולשמוע את הסיפור שלו על המכונית הראשונה שקנה אי שם במאה הקודמת.
בשורה התחתונה – לא משחקים עם השמן, משחקים עם החיים!
קל מאוד להתעלם מכל הנושא הזה של שמן הגיר – זה לא סקסי, זה לא מלהיב, ולא בדיוק משלמים עליו כניסה VIP. אבל בפועל, הוא אחד השחקנים הכי חשובים בנבחרת שצריכה לשמור על הרכב שלכם. קצת תשומת לב, תחזוקה בזמן ועירנות לסימנים קטנים של בעיות חוסכים הרבה (אבל הרבה!) עצבים וכסף מאוחר יותר.
אז בפעם הבאה שהרכב שלכם קצת מגמגם, סוחב או זורק ריחות של מטבח טעויות בישול, אל תתעלמו. תבדקו שמן גיר. תאמינו לי, הוא יודיע לכם תודה – גם אם בשקט, בלי דרמה, ובדרכו השומנית המוזרה.