איך בודקים פנס ערפל ומה הטעות שאסור לעשות
פנסי ערפל: איך לעזאזל בודקים אותם בלי ללכת לאיבוד בערפל של עצמכם?
בואו נדבר רגע ברצינות. רובנו הבנו כבר מזמן איך להדליק פנסי ערפל ברכב, אבל מתי בפעם האחרונה עצרתם באמת ובדקתם אם הם בכלל עובדים? יותר מזה, האם בכלל ידעתם איך לבדוק אותם כמו שצריך? (ולא, זה לא אומר שפשוט תסתכלו עליהם ותמלמלו, "וואלה, נראה לי בסדר…").
אתם בוודאי שואלים, "למי אכפת בכלל מפנסי ערפל, הרי אני גר בתל אביב, מה לי ולערפל?" ובכן, ידידי היקר, אתם בהחלט תרצו לדעת שהפנסים האלו לא נועדו רק לערפל מסתורי בסרטי אימה או יער אירופי קסום, אלא גם לגשם עז, סופות חול, ואפילו לאותם לילות בהם נתיבי איילון פשוט נראים כמו זירת מלחמה. אז מה עושים? איך בודקים? באילו טעויות כולנו נופלים?
3 טעויות נפוצות כשבודקים פנס ערפל (שכנראה גם אתם עשיתם לפחות פעם אחת)
1. "האור דולק? הכל טוב!" – האמנם?
מכירים את זה שאתם מדליקים את הפנסים, יוצאים מהרכב, זורקים מבט ואומרים "סבבה, נראה טוב!" וחוזרים לטיקטוק? אהה! הפתעה: פנס ערפל שלא מכוון נכון יכול להאיר לשמיים או לגובה הצמיגים, וכך הוא הופך להיות שימושי בדיוק כמו חיוג חירום בטלפון ללא סוללה.
2. "אני כבר אסע למוסך שיטפלו בזה"
כן, מוסכניקים אוהבים אותנו. בעיקר כי תמיד יש לנו נטייה להשאיר להם את העבודה הכי פשוטה – ואז אנחנו משלמים שלוש מאות שקל לפליטת המשפט הנצחית שלהם "כן, הפנס שלך תקין". הבדיקה קצרה להפתיע, כזו שתוכלו לעשות בעצמכם תוך פחות מחמש דקות (ועל הדרך לחסוך כסף לסושי של הערב).
3. "אני משתמש בהם כל יום, מה כבר יכול לקרות?" – אתם בטוחים בזה?
כן, שימוש בפנסי ערפל בקביעות כשהערפל האחרון שפגשתם היה בסרט של דיסני, רק שוחק אותם מהר יותר. תקלה בפנס ערפל שכיחה יותר ממה שאתם חושבים, ודווקא כשתצטרכו אותם באמת, הם יחממו ספסל ויחכו למישהו אחר שיטפל בהם. וחבל…
אז איך בודקים פנס ערפל בלי להתבאס? (המדריך המהיר עם 5 השלבים שכל אחד יכול)
אתם מוכנים להפוך למאבחני-פנסים מוסמכים? בואו נתחיל בלי להתברבר:
- שלב 1: החנו את הרכב במקום חשוך, בקרבת קיר או דלת מוסך, והפעילו את פנסי הערפל ברכב בלבד (כיבוי אורות ראשיים).
- שלב 2: צאו מהרכב (כן, נו, זה החלק הפחות כיף…) ובדקו ויזואלית ששני הפנסים נדלקו ושאין נורות שרופות.
- שלב 3: איך כיוון האור? הפנסים צריכים להאיר קרוב לקרקע ולא גבוה יותר מהברכיים שלכם כשהם פוגעים בקיר ממרחק של כ-5 מטרים.
- שלב 4: בחנו את עוצמת האור – האור צריך להיות ברור ואחיד. אם הפנס מרצד כמו הדיסקו האחרון שהייתם בו, יש לכם בעיה.
- שלב 5: חזרו על הבדיקה כאשר הרכב מונע (לא לשכוח בלם יד בבקשה!) ובדקו את הפנסים האחוריים באותו האופן.
כמה שאלות שבטח עלו לכם בראש (ויש סיכוי שהתביישתם לשאול בקול):
למה בכלל חשוב לבדוק את פנסי הערפל לעיתים תכופות?
כי אתם רוצים לראות ולהיות נראים בבירור בזמני מזג אוויר קשים. או בקיצור – כי בא לכם לחיות.
האם זה חוקי להשתמש בהם ביום רגיל, כשאין ערפל?
חד משמעית לא. זה גם אסור חוקית, גם מעצבן את שאר הנהגים וגם סתם מביא לכם את התואר המפוקפק "הטירון ששכח לכבות את הפנסים המיוחדים".
כל כמה זמן צריך להחליף מנורה בפנס הערפל?
תלוי בשימוש. לרוב, מנורות אלו מחזיקות בין שנתיים לארבע שנים, אבל כדאי לבדוק פעם בחצי שנה לפחות, כדי לא להיות מופתעים.
אפשר לבד לכוון אותם או שזה מסובך כמו להרכיב רהיט של איקאה?
קל בהרבה! ברוב הרכבים החדשים יש בורג פשוט לכיוון הפנסים – כך שאתם לא חייבים תעודה של מהנדס חלל כדי לעשות זאת. קצת שכל ורגש יספיקו!
ואם יש לי לדים בפנסים, הבדיקה שונה?
בדיוק אותו התהליך. רק תוודאו שהלדים לא מרצדים ושהאור אחיד. זה לא סרטון טיק טוק, הפנסים לא אמורים לרקוד גרוב.
לסיכום: הפנסים שלכם אולי לא הכי סקסיים ברכב, אבל הם יצילו אתכם יום אחד
רגע לפני שנחזור לבדיחות על כמה לא מגניבה יכולה להיות בדיקת פנסי ערפל, כדאי שתזכרו שהפנסים האלה הם בעצם חברים טובים. וכמו כל חבר טוב, הם שם בשבילכם בדיוק כשאתם הכי זקוקים להם.
אז תסמנו ביומן לפחות פעמיים בשנה, קחו שלוש דקות לעשות את הבדיקה המהירה הזאת, וכך גם תרגישו שהפעם באמת הרווחתם ביושר את הקפה של אחר הצהריים.
ואם נעשה את זה בזמן ונמנע מתקלות מיותרות? הרווחנו דייט שקט עם הערפל הבא.