איך בודקים נורות אזהרה ומה הן באמת אומרות
נדלקה לכם נורת אזהרה ברכב? הכל טוב, או שיש לכם סיבה אמיתית לפאניקה?
אין ספק שהמכוניות המודרניות הפכו חכמות ומתוחכמות בהרבה מהדגמים של שנות ה-90. פעם כל מה שהיה לנו בלוח המחוונים זה ספידומטר, מחוג דלק ופה ושם מנורה קטנה ועצובה לתזכורת שזה הזמן למלא דלק לפני שהרכב יתקע (ושוב נצטרך להתקשר לחמות…). אבל כיום? לעיתים נדמה שבלוח המחוונים המודרני ממתינות לנו לפחות חמש מאות נורות בצבעים שונים ומשונים, כאילו הרכב מנסה להגיד לנו משהו קריטי כמו: "עזרה, לא שתיתי מים יומיים או שנתקע לי פופקורן בוונטילציה של המנוע!"
אז איך לעזאזל אפשר לדעת מה משמעותן של הנורות האלה, איך מתמודדים עם בהלת ה"ביפ" המיתולוגית והאם כל מנורה אדומה שנדלקת באמת אומרת שצריך לעצור בצד הכביש ולהזמין חילוץ (וסנדוויץ' לטכנאי הגרר)? כל התשובות ההיסטריות, המצחיקות ומרגיעות מחכות לכם ממש כאן.
1. מה מסתתר מאחורי הצבעים של הנורות ומה כדאי לדעת?
דבר ראשון – בואו נדבר צבעים. לא מדובר בבית ספר לציור או באודישן לעונה חדשה של "הכוכב הבא", אבל חשוב שתכירו את סולם הצבעים של נורות האזהרה:
- ירוק/ כחול: לרוב סימן שהכל מתפקד היטב. צבעים אלה לרוב מסמנים שהמערכת פעילה (אור גבוה, בקרת שיוט), ואין צורך לדאוג (אלא אם שכחתם את האור הגבוה דלוק ואתם מסנוורים את כולם מולכם).
- צהוב/כתום: הרכב לוחש לכם באלגנטיות, "היי, משהו קטן לא ממש בסדר כאן, אל תילחץ אבל תטפל בהקדם האפשרי". לרוב אפשר להמשיך בנסיעה קצרה עד למוסך הקרוב.
- אדום מעצבן/מפחיד: טוב, כאן כבר הרכב צועק עליכם, "הלו, חבר'ה, אנחנו בבעיה רצינית, עצרו בצד כי יש סיכוי שתשנו את הלילה הזה ברכב לבד בשולי הכביש". נורות אדומות מחייבות לרוב עצירה מיידית ובדיקה רצינית של המצב.
2. 5 נורות אזהרה נפוצות ומוזרות במיוחד שכל אחד חייב להכיר (או לפחות להעמיד פנים שהוא מכיר)
נורת מנוע – הידועה לשמצה (וכדי להסיר ספק, לא מדובר בציור של ברווז)
הנורה הזו מופיעה בדרך כלל בכתום, ולעיתים היא מאותתת על משהו פשוט כמו פילטר אוויר מלוכלך או מכסה דלק פתוח. לרוב זו לא סיבה לרוץ בהיסטריה למוסך, אבל בהחלט כדאי לבדוק מה גרם לה להידלק.
נורת בלמים אדומה – לא, זה לא סימן שהרכב שלכם צריך הפסקת קפה
אם נדלקה לכם נורת בלמים אדומה, זו כנראה הדרך של הרכב לצעוק: "הברקסים לא בדיוק קיימים כרגע, אולי כדאי לעצור!" במקרה כזה, החיוך מצטמצם וכדאי לבדוק מיידית את רמת נוזל הבלמים ואת תקינות המערכת.
נורת מצבר אדומה – כי רכב בלי חשמל מתאים רק לתצוגה במוזיאון
המצבר מאותת לכם שתפקוד החשמל ברכב בסכנת הכחדה, וכדאי שתחפשו את כבלי ההטענה ותתקשרו למי שאמר לכם שהקפצת הרכב מתח האקסית זו דרך טובה להתקרב מחדש (היא לא, תאמינו לי!).
נורת לחץ אוויר בצמיגים – כי לפעמים גם האוויר עוזב אותנו…
נורית הצמיגים ממש קלה לזיהוי ונראית כמו צמיג עם סימן קריאה מטופש בתוכו. לא, הרכב לא מנסה לספר בדיחה, רק להזהיר אתכם שיש בעיית לחץ בצמיגים וחשוב לבדוק ולהוסיף אוויר לפני שהצמיג יחליט להיפרד מאיתנו בדרך פחות נעימה.
נורת כרית אוויר – רק אל תנסו לבדוק לבד אם הן עובדות…
הכרית אמורה לפתוח את עצמה רק ברגע האמת, ונורה כזו מאותתת שיש תקלה במערכת האוויר שמגינה עליכם בזמן תאונה. פה האופטימיות לא תעזור, חובה שתיכנסו לבדיקה במוסך מומחה.
3. אז נדלקה לי נורה – מה אני בכלל אמור לעשות עכשיו? (ולהלן: המדריך המקוצר להיסטריה תחת שליטה)
נדלקה נורה? נשמו עמוק ותעקבו אחרי השלבים הבאים:
- בדקו את צבע הנורה (זוכרים את הפסקה הראשונה?)
- הקשיבו לקולות או רעשים יוצאי דופן ברכב
- בדקו בלוח השעונים את הסמל של הנורה ברוגע (לא, אל תפתחו גוגל תוך כדי נהיגה!)
- אם הצבע אדום – עצרו במקום בטוח ובדקו אם יש מידע שיכול לעזור בספר הרכב או התקשרו לגרר או למוסך
- במקרה של כתומה – כדאי להגיע במהירות למוסך הקרוב לבדיקה
- ירוק/כחול? המשיכו בדרככם ואל תשכחו לחייך.
4. שאלות קצרות ותשובות קצרות עוד יותר (כי כולנו אוהבים להישאר פשוטים)
- נורה נדלקה וכבתה אחרי דקה, להילחץ? כנראה שלא, אבל שווה להזכיר זאת בביקור הבא במוסך.
- האם אוכל להמשיך לנסוע עם נורה צהובה? ברוב המקרים כן, אבל לא לאורך זמן.
- האם נורה אדומה מסמלת תמיד סכנת חיים? לא תמיד, אבל רצוי לבדוק מידית את הרכב.
- אפשר לנתק נורה ולהמשיך לנסוע? ממש לא! חוץ מזה, ייתכן שאתם עוברים על החוק.
- מה אם הנורה נראית לי מוזרה ואני לא מבין מה היא אומרת? מוזמנים לשלוח תמונה לחבר הפאניקר שלכם או פשוט להיכנס למוסך לבדיקה.
לסיכום – אתם והנורות החמודות שלכם בדרך לידידות אמיצה לכל החיים
נורות אזהרה אולי נראות לכם כחידה לעיתים, אבל אחרי שתקראו את הטיפים האלה, אין מצב שנורה חדשה שתידלק לכם תצליח להלחיץ אתכם יותר. זכרו, להבין את רכבכם ולתחזק אותו נכון יחסוך לכם זמן, כסף ואולי גם פחות בדיחות מצד המוסכניק שלכם.
ועכשיו, סעו לשלום, סעו בבטחה ואל תשכחו ליהנות מהדרך – גם עם נורה או שתיים בדרך!