איך בודקים מצבר רכב וטיפים לחיסכון בכסף
מצבר הרכב שלך גוסס? 5 סימנים שהגיע הזמן לבדוק אותו (ואיך עושים את זה בלי להתחשמל)
הפתעה לא נעימה בבוקר – מוכר לך?
קרה לכם פעם שהתעוררתם בבוקר, החלטתם שהיום יהיה נפלא, הכנתם קפה מושלם, זרקתם מפתחות באוויר וחייכתם אל השמש החמימה – ואז נכנסתם לרכב, סובבתם את המפתח וכלום. נאדה. שקט של בית קברות. אם זה נשמע לכם מוכר, כדאי לכם לקרוא עד הסוף – כי המצבר שלכם כנראה מנסה לספר לכם משהו עוד לפני שזה קורה.
מה זה בכלל מצבר ולמה הוא גורם לי להרגיש חסר אונים?
בואו נודה בזה – רובנו לא מומחים לחשמל ואלקטרוניקה, ויש מצב שרק המילה "מצבר" מפילה עליכם חרדת טכנולוגיה קלה (וגם פחד קל מהתחשמלות). אל דאגה, האמת הרבה פחות מפחידה: המצבר הוא הבטרייה הגדולה של הרכב שלכם. בלעדיו הרכב לא מניע, מערכת המולטימדיה לא מנגנת ואפילו המזגן לא יעשה "פו". אז, לפני שאתם מתייאשים ומתחילים לתכנן נסיעה באוטובוס, בואו להשכיל קצת.
הנה 5 הסימנים הברורים שהמצבר שלך זועק לעזרה
- קושי בהתנעה בבקרים: הרכב לוקח כמה שניות נוספות לחשוב לפני שהוא מניע? כנראה המצבר מתחיל להתעייף.
- נורית אזהרה בלוח המחוונים: אותו סימן מעצבן של סוללה קטנה מופיע אצלכם בלוח המכוונים? תתחילו לדאוג.
- תאורה חלשה באורות או בתא הנוסעים: האורות שלכם מתחילים להזכיר מנורת חירום עם סוללות חלשות? סימן שמשהו מצמצם את הכוח.
- ריח מוזר מהמנוע: ריח של ביצים רקובות (ברצינות!) יכול להיות סימן למצבר דולף או מתחמם יתר על המידה. לא מומלץ להתעלם.
- רעשים מוזרים בלחיצה על המפתח: אם אתם שומעים רעשים של "טיק טיק טיק" והאוטו לא זז, זה כנראה השלב שהמצבר שלכם אומר "אני בחופש".
השלב הבא: איך לבדוק לבד את המצבר בלי לחשוש ממכת חשמל?
אז נכון, אתם לא טכנאי רכב מקצועיים, אבל תופתעו עד כמה פשוט לבדוק את המצבר בעצמכם. רגע לפני שאתם מתקשרים לידיד שהבנתו במכונאות שואפת לאפס, נסה לבדוק את המצבר בעצמך בעזרת השלבים הבאים:
1. בדיקה ויזואלית פשוטה – האם יש בעיות נראות לעין?
פותחים את המכסה מנוע (רמז: לרוב הידית נמצאת בין הרגליים של הנהג). מחפשים:
- סימנים של קורוזיה או חלודה.
- סדקים או נזילות מחומר דמוי אבקה לבנה בכבלים ובקצוות המצבר.
2. בדיקת עוצמת המצבר בעזרת רב-מודד דיגיטלי (או "איך נראים 12 וולט?")
קחו מד מתח רב שימושי – כן, המכשיר עם שני החוטים האדום והשחור שאף פעם לא הבנתם את מטרתו. חברו את הגשש האדום לפלוס "+" והשחור למינוס "–" ורשמו לעצמכם את התוצאות:
- 12.6 וולט ומעלה – המצבר שלכם במצב טוב! אפשר לחזור לחיים רגילים.
- 12.3-12.5 וולט – המצבר שלכם קצת חלש וכנראה דורש טעינה מחדש.
- פחות מ-12.3 וולט – תגידו יפה שלום למצבר שלכם, הוא כנראה חווה חיים יפים והגיע זמנו להיפרד.
3. בדיקת עומס – טריק פשוט של מקצוענים, ואיך גם אתם יכולים לעשות אותו?
הדליקו את הפנסים ל-5-10 דקות כשהמנוע כבוי, נסו להניע אחר כך את הרכב. אם הרכב לא מצליח להניע או מניע בקושי רב – נתקלתם במבחן אותו רוב סוללות מתות לא יכולות לעבור.
אבל רגע! אולי אפשר למנוע מראש את כל אי הנעימות הזאת?
ברור שכן! קחו כמה טיפים למניעת המוות המוקדם של המצבר שלכם:
- סעו לעיתים קרובות ואל תיתנו לרכב לעמוד יותר מדי: רכב שעומד חודשים ללא תנועה יגמור את המצבר שלו מהר יותר מקינוח טוב במסעדת גורמה.
- אל תהיו שכחנים: אל תשאירו אורות או מערכות מולטימדיה דולקות ליותר מדי זמן כשהרכב כבוי. המתכון הכי טוב למצבר ריק זה נהג שוכח.
- תחזקו ותבדקו לפחות פעם בשנה: ביקור קצר אצל טכנאי הרכב לא יהרוג אף אחד, אבל יכול להציל אתכם מרגעים מביכים והרבה תסכול.
יש לי שאלות! התשובות שכל נהג צריך לדעת
- כל כמה זמן צריך להחליף מצבר? רוב המצברים מחזיקים בין 3 ל-5 שנים. מכונית ישנה? בדקו פעם בשנה.
- האם קור משפיע על המצבר? בהחלט! טמפרטורות נמוכות מקטינות את יעילות המצבר. חורף קר = מצבר חלש יותר.
- האם אני יכול להחליף מצבר לבד? אפשר, אבל עדיף להיעזר באיש מקצוע אם אין ניסיון קודם. חבל לפספס וליצור קצרים!
- מה לעשות עם מצבר גמור? ניחשתם נכון – שולחים אותו למחזור. זה לטובתכם ולטובת הסביבה.
- אפשר להשתמש בכבלי התנעה? כן, אבל הקפידו לחבר נכון: אדום לפלוס, שחור להארקת שלדה, אחרת – יהיה פיצוץ יותר מרגש מסרט של סטיבן ספילברג.
וכך, בפעם הבאה תהיו חכמים יותר
עכשיו, כשאתם אלופים בבדיקת מצברים, תרגישו יותר בשליטה ועם הרבה פחות פחד מרכב שבוגד בכם באמצע שום-מקום. רק תזכרו – עם חשמל לא משחקים, ואם יש אי וודאות תנו לטכנאי להכניס את הידיים לשם.
והכי חשוב – אל תשכחו לחייך, כי גם עם מצבר תקול – זה עדיף מאשר ללכת ברגל, לא?