איך בודקים מים במנוע ולמה זה כל כך חשוב
מים במנוע: איך יודעים אם נכנסתם עמוק מדי?
אם אי פעם פתחתם את מכסה המנוע וראיתם משהו שנראה יותר כמו קפוצ'ינו מוקצף מאשר שמן מנוע, אתם כנראה מכירים את התחושה הזו של אוי ואבוי. בואו נודה על האמת, מנוע ומים הולכים מעולה כמו חתול ואמבטיה – פשוט לא מסתדרים. אבל רגע לפני שאתם צועקים "הלך המנוע!" ועוברים לפרסם את הרכב למכירה "במצב מעולה, רק דורש קצת אהבה" בואו נדבר על מה זה מים במנוע, איך הם מגיעים לשם, ואיך אפשר להציל את המצב לפני שחשבונות המוסך יגרמו לכם למשכנתא שנייה.
קפה הפוך, שוקו וניל או אספרסו מנוע: איך זה אמור להיראות?!
אז כן, השמן שלכם אמור להיראות כמו שמן (איזו הפתעה)! צלול יחסית, חלקלק ובעיקר נקי ממזהמים כמו מים או נוזלי קירור. אבל אם ראיתם את סימני האזהרה הבאים, יש סיכוי טוב שהגיעו מים לביקור בלתי צפוי בתוך הבלוק של המנוע:
- "קצף קפה הפוך" – שמן שמערבב עם מים יוצר תערובת חומה-לבנה קצפית, בדומה למשקה שהבריסטה שלכם מכין.
- ענן לבן בכמות מוגזמת מהאגזוז – לא מדובר בענן קסום או בטריק של דיוויד קופרפילד, אלא במים שכבר הגיעו לתא השריפה.
- מדיד שמן שקורא לעזרה – במקום חום, שחור או מעט כהה, יש לכם טיפות מים קטנות או נוזל עכור.
- התראות בלוח השעונים – במצב קשה המנוע שלכם כבר עלול לצעוק לעזרה ולהתחיל להבהב לכם אורות שאפילו לא ידעתם שקיימים.
רגע, איך מים בכלל מוצאים את דרכם למנוע? (ספויילר: זו לא סיבה טובה)
אם מנוע הרכב שלכם יכול היה לדבר, כנראה שהשיחה איתו הייתה מתחילה במשהו כמו: "תקשיב חבר, מים לא שותים מהאגזוז." אז איך באמת זה קורה?
1. הטבעת מתהדקת: האטם בראש מנוע זועק הצילו
האשם המס' 1 בכניסת מים למנוע הוא האטם בראש המנוע (Head Gasket). אם אותו חמוד קטן מתחיל להתעייף, מים מתחילים לדלוף מהמערכת הסגורה של נוזל הקירור לתוך משיכת השמן או לתאי השריפה. סימן ההיכר הראשון של אטם ראש מנוע גוסס הוא, ניחשתם נכון, קצף קפה בשמן וענן קסום לבן מאחור.
2. הניסיון הכושל לחצות את נהר הירקון ברכב פרטי
כן, רכב הוא לא גונדולה, ובריכות מים או שלוליות ענק כאלו שאתם נכנסים אליהן בהילוך גבוה וצועקים "קטן עליי!" הן הפתח הכי טוב לכניסת מים למנוע דרך פתח יניקת האוויר. לא התכנון המוחכם ביותר של הטבע האנושי, בינינו.
3. תקלה פנימית במערכת הקירור: לא תמיד הקרמה אשמה
פיצוץ פנימי ומוזר ברדיאטור, צינור מים סדוק, סדק פנימי במנוע (לא עלינו) – כל אלו גם יכולים להכין למנוע שלכם קוקטייל מים ושמן.
"אני בפאניקה, מה לעשות עכשיו???" (הנה התשובות)
אוקיי, תנשמו עמוק ותשאלו את עצמכם כמה שאלות פשוטות:
- האם כבר התנעתם את הרכב מאז הגילוי?
אם לא – אל תתניעו! גררו למוסך והצילו את המנוע שלכם. - האם המנוע פועל כמו טרקטור או יש רעשים חדשים?
גררו מיד למוסך, ואל תגידו "נעביר סופשבוע ונראה". זמן הוא לא ידידכם כרגע. - האם הופיעו נורות אזהרה בלוח השעונים?
"יהיה בסדר" זאת האמונה שהפכה יותר מדי מנועים למשקולת נייר. קחו את הרכב לבדיקה מקצועית בהקדם האפשרי.
מה אסור לעשות בשום מצב (גם אם מאוד מתחשק)?
- אל תיסעו עם מים במנוע – אלא אם אתם רוצים לראות הופעה מרהיבה של עשן לבן באמצע הכביש הראשי עם קהל מתעניינים סקרן.
- אל תוסיפו שמן חדש ופשוט תקוו שהתערובת תסתדר לבד – תאמינו לי, ערבוב שמן טרי במים לא יעזור יותר מלהוסיף קצפת לעוגה שרופה.
- אל תתעלמו ותאמרו "זה כנראה ייעלם לבד" – כן, בדיוק כמו שהחשבונות והארנונה ייעלמו אם לא תפתחו אותם.
כמה שאלות מהירות ותשובות שבטח רציתם לשאול:
- האם המנוע הלך לאבדון סופי? לא בהכרח, תלוי כמה זמן הוא עבד עם המים.
- כמה יעלה לתקן? אולי לא תרצו לשמוע, אבל תיקון אטם ראש מנוע נע בין מאות בודדות לאלף שקל וצפונה, והרבה צפונה אם יש נזקים נוספים.
- אפשר להמשיך לנסוע קצת עד המוסך? בשום פנים ואופן לא. גררו ותחסכו כאב ראש.
- איך למנוע את זה להבא? טיפול בזמן, לא להיכנס לשלוליות גדולות, ולהקשיב למנוע כשהוא מאותת לכם משהו מוזר בשפת הרכב שלו.
- האם אפשר לנקז מים בעצמי בבית? אלא אם אתה מהסוג שאוהב לקחת סיכונים, עדיף להשאיר זאת לבעלי מקצוע.
בשורה התחתונה: אל תהיו הגיבורים של השכונה!
מים ושמן במנוע לא נועדו להיפגש, וכאשר הם כבר נפגשים – זה הזמן שלכם לפעול במהירות. אם גיליתם תסמינים, פנו למוסך שאתם סומכים עליו, חייכו, נשמו עמוק וזכרו – עולם המנועים הוא מסקרן, בלתי צפוי, קצת מצחיק לפעמים, ובעיקר רוצה רק את טובתכם. ואם בכל זאת תגלו שבמנוע שלכם יש יותר מים משמן, זכרו: זה קורה גם לטובים ביותר, אתם לא לבד פה. רק הבעיה שעכשיו כולנו קצת צחקנו עליכם. בהצלחה!